Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Dijsselbloem bekijkt sancties verzekeraars

09-10-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Dijsselbloem_13.jpg
Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën gaat met de Autoriteit Financiële Markten (AFM) bekijken of sancties mogelijk zijn tegen verzekeraars die onvoldoende werk maken van het afhandelen van woekerpolissen. Hij noemde het donderdag ,,teleurstellend'' dat verzekeraars er onvoldoende in slagen om tijdig oplossingen te vinden voor gedupeerden.
Onder vuur
Verzekeraars kwamen donderdag zwaar onder vuur te liggen over ontoereikende compensatieregelingen rond woekerpolissen. Ondanks afspraken zijn ze er niet in geslaagd tijdig oplossingen te vinden voor honderdduizenden gedupeerde consumenten, concludeert toezichthouder AFM in een rapport.
52% gevallen een oplossing
Voor de 250.000 niet 'opbouwende beleggingsverzekeringen', polissen waar wel geld ingaat maar die naar verwachting geen vermogen opbouwen, is halverwege 2014 pas in 52 procent van de gevallen een oplossing gevonden. Voor 620.000 hypotheekgebonden beleggingsverzekeringen werd medio dit jaar pas voor 36 procent van de lopende beleggingsverzekeringen actie ondernomen, stelt de AFM.
'A.s.r het slechtst'
Verzekeraar a.s.r, volledig eigendom van de staat, presteerde volgens de AFM het slechtst. Het bedrijf vond voor slechts 30 procent van zijn klanten een passende oplossing. Ook Aegon (39 procent), Reaal (45 procent) en Achmea (54 procent) deden het slecht onder de grote verzekeringsconcerns. Hollands Welvaren was de enige verzekeraar die al zijn klanten de helpende hand kon bieden.
'Rapport schetst onjuist beeld'
a.s.r. zegt dat het rapport van de toezichthouder een onjuist beeld schetst. Volgens het verzekeringsconcern is sinds 2010 circa 70 procent van alle 900.000 klanten met een beleggingsverzekering ,,actief geholpen''.
'Rapport te rooskleurig'
Vereniging Woekerpolis.nl, die opkomt voor gedupeerden, meent juist dat het rapport nog veel te rooskleurig is. Ab Flipse, voorzitter van de claimorganisatie, wijst erop dat de gegevens die de financiële waakhond gebruikt, zijn aangeleverd door de verzekeraars zelf. Veel van de acties die in de cijfers zijn meegeteld, zijn volgens Flipse helemaal geen echte oplossingen.
'Er is sprake van wantrouwen'
Volgens het Verbond van Verzekeraars zijn de doelstellingen onder meer niet gehaald omdat ,,de financiële producten voor consumenten vaak moeilijk te doorgronden zijn, er sprake is van wantrouwen of desinteresse en het nemen van een besluit en het doorlopen van een adviestraject soms maanden kan duren.'' ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!