Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Veel klachten over Pretium

07-04-2007
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
151 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Kassa heeft de laatste tijd opvallend veel klachten over Pretium Telecom gekregen. Pretium biedt abonnementen aan voor de vaste telefoon. De klachten stromen ook bij andere instanties binnen. ConsuWijzer kreeg alleen al in de maand maart ruim 1000 klachten. KPN meldt dat er sinds 1 januari 3670 mensen hun beklag over Pretium hebben gedaan.
Zie hier het vervolg van de discussie over Pretium Telecom in de Verlenging.
Mensen voelen zich misleid door Pretium Telecom
Callcenter-medewerkers van Pretium bellen mensen thuis ongevraagd op en zeggen volgens de klagers vaak iets in de trant van “We mogen alle KPN-abonnees een aantrekkelijke aanbieding doen om goedkoper met Pretium te bellen”, of ze zeggen “U belt nu met KPN en we willen even de gegevens controleren, want u kunt goedkoper gaan bellen” of  “Pretium is een mooie aanbieding voor KPN-abonnees.” Uit de mails die bij Kassa binnenkomen komt het beeld dat Pretium niet duidelijk en ondubbelzinnig duidelijk maakt dat ze een heel andere aanbieder zijn en dat het gaat om het overzetten van het huidige KPN-abonnement naar Pretium Telecom, danwel het verkopen van belminuten.
Mensen zeggen in veel gevallen wel degelijk ”ja” tegen de callcentermedewerker, maar dus alleen omdat ze denken dat het om een speciale aanbieding van KPN gaat. Dat gedeelte van het gesprek is opgenomen door Pretium en men kan die `voice-log' bij het bedrijf opvragen.
Overige opmerkingen uit de klachten over Pretium
- Pretium stuurt de mensen de eerste welkomstbrief per post op, maar veel kijkers melden ons dat ze die vaak pas na een paar dagen na dagtekening ontvangen. Als de gedupeerde er dan vanaf wil, stelt Pretium dat de wettelijke bedenktijd van 5 werkdagen al verstreken is en men dus aan het abonnement vastzit voor een jaar. In een aantal gevallen heeft men wel binnen de bedenktijd opgezegd, maar Pretium stelt dan dat die toch te laat zijn.
- Mensen geven aan dat de klantenservice slecht bereikbaar is; Pretium reageert niet of laat op brieven. En als ze dan reageren is hun taalgebruik is vaak dreigend, zo melden kijkers ons.
- Naast telefonie biedt Pretium nog veel meer aan, waaronder lidmaatschap van hun blad. Veel mensen blijken daar ook ongemerkt lid van te zijn. Het eerste half jaar is dat gratis, opzeggen moet schriftelijk 3 maanden voordat het afloopt.
Stichting de Ombudsman en ConsuWijzer over de handelswijze Pretium
Een abonnement kan telefonisch worden overgezet naar een andere aanbieder zonder het zetten van een handtekening. Pretium voldoet volgens Stichting De Ombudsman echter niet aan de 7 inlichtingenverplichtingen van de Wet Koop op Afstand die gegeven moeten worden voordat het contract wordt gesloten. Zo faalt Pretium volgens Stichting de Ombudsman op de volgende punten:
- Belangrijkste element is informeren dat je bij een ander bedrijf een nieuwe overeenkomst aan gaat. De gedupeerden zeggen dat dit niet duidelijk is geweest.
- Er wordt niet vermeld dat er een bedenktijd is van een aantal dagen, dat moet wel vooraf gezegd zijn.
- De precieze prijzen van de aanbieding moeten worden vermeld. Niet alleen de abonnementsprijs noemen, maar ook de gesprekstarieven.
Dan zijn er nog eens 5 inlichtverplichtingen nadat de overeenkomst is gesloten, maar voordat de dienst in werking is getreden. Ook daar laat Pretium volgens Stichting De Ombudsman steken vallen.
ConsuWijzer, het informatieloket van de overheid over de rechten van de consument (zie www.consuwijzer.nl ), stelt ook dat de wet voorschrijft dat consumenten onder meer over de identiteit van de aanbieder vooraf geïnformeerd moeten worden. Uit meldingen van consumenten blijkt daar vaak onduidelijkheid met wie men contracteert.
Bij `Cold Calling` (mensen ongevraagd thuis bellen) mag er telefonisch geen automatische machtiging worden gevraagd aan klanten waar Pretium nog geen relatie mee heeft. (Zie www.currence.nl ).
Gevolgen van het niet voldoen aan de Wet Koop op Afstand
Volgens ConsuWijzer geldt het volgende. Als consumenten na sluiten overeenkomst schriftelijk geïnformeerd worden over een bedenktijd van vijf dagen (wat berust op afspraken die alleen gelden tussen telecomaanbieders) is dat in strijd met de wet Overeenkomsten op Afstand, waarin een bedenktijd van minimaal zeven werkdagen is voorgeschreven. Echter zolang er niet voldaan is aan de informatieverplichting van de aanbieder kan een consument de overeenkomst gedurende drie maanden na het sluiten ontbinden.
Uit de klachten kan worden opgemaakt dat Pretium niet aan de wettelijk vastgestelde informatieplicht voldoet. In dat geval kan iedereen die na half januari abonnee is geworden nog van de overeenkomst af.
Wat gedupeerden kunnen doen
Stuur Pretium een aangetekende opzegbrief waarin u uw klachten uiteenzet (Postbus 6128, 2001 HC Haarlem). Vermeld dat u onvoldoende bent geïnformeerd op grond van de Wet Koop op Afstand en daarom een bedenktijd heeft van 3 maanden waar u bij deze gebruik van maakt. Geeft daarbij ook aan dat u van geen enkele andere dienst of lidmaatschap van Pretium gebruik wenst te maken. Verder kunt u het bedrijf ook nog laten weten dat u zich misleid voelt door hun werkwijze als dat het geval is. Stichting de Ombudsman heeft een voorbeeldbrief om op te zeggen. Voor het ontbinden van een telefonisch gesloten overeenkomst wegens het niet juist informeren (bedenktijd van 3 maanden) kunt u terecht bij de ConsuWijzer voor een speciale voorbeeldbrief bedenktijd lange termijn.
Als Pretium al geld van uw rekening heeft afgeschreven kunt u uw bank vragen of ze de bedragen die Pretium heeft afgeschreven, terugstorten. Dat kan tot 12 maanden. Maar dan loopt u wel het gevaar dat Pretium de lijn eruit gooit waardoor u geen telefoonverbinding meer heeft. Om dat te voorkomen kunt u bijvoorbeeld met een kopie van de aangetekende opzegbrief naar uw oude telecomaanbieder en vraag of u weer terug kan worden gezet. Daar kunnen wel heraansluitingkosten voor in rekening worden gebracht.
Mensen die al langer dan 3 maanden vastzitten aan een abonnement bij Pretium, en denken misleid te zijn aan de telefoon, kunnen op dit moment nog het beste het jaarabonnement uitzitten. Stuur wel nu alvast een aangetekende brief waarin u aangeeft dat u vindt dat u onder valse voorwendselen bij Pretium bent aangesloten en dat u aan het einde van het contract deze wilt ontbinden. Geef duidelijk aan dat u alle banden met Pretium wilt verbreken, zodat u niet ongemerkt toch nog klant bent voor andere Pretiumdiensten of -producten. En zeg vast op voor als het jaar verstreken is en dat u tevens alle andere banden met Pretium verbreekt.
U kunt uw klacht over Pretium ook voorleggen aan de Geschillencommissie Telecommunicatie van de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) www.geschillencommissie.nl
Als u Carrier (Pre)Select belt via Pretium maar dat niet langer wilt, kunt u via het gratis Carrier PreSelectie nummer
0800-1273 het telecombedrijf van uw voorkeur instellen.
Voor een kosteloze blokkade van ongewenste post, verkooptelefoontjes en (telefonisch) marktonderzoek, kunt u zich aanmelden bij Stichting Infofilter . Dat systeem is helaas niet waterdicht, want bedrijven zijn niet verplicht om het Infofilter te gebruiken.
Consumentenautoriteit heeft een onderzoek naar Pretium ingesteld
De Consumentenautoriteit, de toezichthouder op consumentenrecht ( www.consumentenautoriteit.nl ), heeft ons laten weten dat ze een onderzoek hebben ingesteld naar Pretium.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!