Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Eru Balans: smeerkaas voor stoeipoezen

27-06-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
74 keer bekeken
  •  
renate-verbaan-eru.jpg
'Sex sells' is het meest platgetreden reclamecliché ter wereld. Er zit zeker wat in die stelling, maar de klant bereiken via sterk seksueel geladen beelden, betekent meestal dat er inhoudelijk niet al te veel boeiends te melden valt over het product. Het heeft bijna iets wanhopigs.
Vleeskleurig ondergoed
De huidige Eru Balans-reclame is een schitterend voorbeeld van een nogal saai product dat doormiddel van een kroelende stoeipoes onder de aandacht wordt gebracht. Renate Verbaan doet een soort van Monroe-act. Er wordt gemanipuleerd met een zijden laken en Verbaan heeft vleeskleurig ondergoed aan. Door gebruik te maken van soft focus en voortdurend wisselende camerahoeken duurt het een tijdje voordat je kunt vaststellen dat Renate niet naakt is. Dan staat ze op, haalt haar wijsvinger door een kuipje smeerkaas en likt die sensueel af, met een ondeugende blik in haar ogen.
Subtiel
Op de achtergrond klinkt een stem met de volgende boodschap: ‘Er goed uitzien begint met goed eten. Daarom smeer je met de lekkerste en lichtste smeerkaas, Eru Balans.’ Interessant is het voorzetsel ‘met’. ‘Met’ hoort bij verzorgingsproducten. Denk aan je haar wassen met..., je huid reinigen met... en je benen ontharen met.... Bij broodbeleg laat je het ‘met’ weg. Ik smeer boter op mijn brood, of eventueel: ik besmeer mijn brood met boter. Maar nooit ik smeer mijn boterham met boter. Door dat woordje ‘met’ haakt Eru psychologisch heel subtiel aan bij schoonheidsproducten.
Wonderbaarlijk product?
Maar met wat voor wonderbaarlijk product hebben we eigenlijk te maken? Eru is een light smeerkaasje (15+) met 121 kilocalorieën per honderd gram. De meeste andere light smeerkaasjes zijn 20+ en bevatten 176 kilocalorieën per 100 gram. Maar een portie smeerkaas op een crackertje weegt maar zo’n15 gram. Het verschil tussen een crackertje met gewone light smeerkaas of Eru Balans komt dan neer op 8 kilocalorieën per cracker en dat stelt weinig voor en bepaalt zeker niet het verschil tussen Renate Verbaan en mevrouw Visser uit Alphen aan den Rijn, die een beetje op haar gewicht probeert te letten?
Columnist: Peter Hendriks
Voor meer 'sex sells'-reclames: Hunkemöller, Côte d’or, Tyre Center , Simpel .
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!