Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

VisionClinics toont de nachtmerrie van geprivatiseerde zorg

30-05-2012
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
439 keer bekeken
  •  
columnvision.jpg
Ooglaseren is een geprivatiseerde medische behandeling. De spot van VisionClinics laat zien wat voor ingrijpende gevolgen privatiseren heeft voor de marketing van zo’n bedrijf. 
Reclame
In de reclame van VisionClinics is gekozen voor een naturel overkomende man (Mark 32 jaar). Hij legt uit dat hij zijn ogen heeft laten laseren na een prijsvergelijking. "Ik heb gewoon een berekening gemaakt van wat ik per jaar kwijt ben aan mijn lenzen." Daarna kwam Mark tot de conclusie dat hij een ooglaserbehandeling binnen een paar jaar eruit zou hebben. Vervolgens besloot hij voor kwaliteit te kiezen en kwam uit op VisionClinics.
Reputatie
Daar lijkt geen speld tussen te krijgen. Maar hoe weet Mark dat VisionClinics de beste is? Ze meten zichzelf die reputatie aan, maar ik heb nergens een serieus, onafhankelijk onderzoek kunnen vinden dat dit bevestigt. Er vallen trouwens nog wel wat kanttekeningen te plaatsen bij Marks verhaal.
Informatief
Bij VisionClincs kost het meer dan 3.100 euro om twee ogen te laten laseren. Hoeveel jaar kun je daarvoor contactlenzen dragen? Mark heeft dat uitgezocht, maar hij zegt niet of het gaat om 3, 6 of 8 jaar. Dat is jammer, want dat zou zijn verhaal veel informatiever maken.
Prullenbak
In die contactlensvergelijking van Mark ontbreekt nog een belangrijk element. Veel mensen hebben een oogafwijking die met de jaren verslechtert. Dan sta je op een bepaald moment voor de keus. Of je kiest voor een dure tweede laserbehandeling of je neemt er een bril of lenzen bij. In ieder geval kan Marks berekening bij verdere verslechtering van de ogen zo de prullenbak in.
Strooilicht
Over de risico’s van laseren wordt uiteraard gezwegen, maar ongeveer 1 op de 1000 krijgt te maken met problemen als over- of ondercorrectie, strooilicht (dat geeft strepen in het zicht) of nachtblindheid. Met lenzen loop je zulke risico’s niet.
Kittig
In het laatste gedeelte van de spot is Mark met zijn gespeelde authenticiteit uitgeacteerd. Opeens klinkt er een kittige damesstem: "Gun jezelf ook een ooglaserbehandeling van VisionClinics." Gunnen? Met dat woord zet VisionClinics zich in het rijtje waarin ook vet afzuigen, borstvergroting en schaamlipcorrectie staan. De categorie van medische luxe behandelingen.
Loterij
Echt idioot is de gratis behandeling die eens per week wordt verloot. Dat kan omdat VisionClinics nu onderdeel is van Bergman Clinics, luidt de boodschap. Geeft het moederbedrijf dan die behandelingen weg? Natuurlijk niet, de klant betaalt altijd. Ze maken gewoon alle behandelingen iets duurder en van het potje dat zo ontstaat, kunnen ze iemand gratis behandelen, waarschijnlijk aan één oog.
Onderstroom
Zulke trucs zijn naar mijn idee niet passend voor een medisch bedrijf. Wat is de volgende stap, een ziekenhuis dat mensen probeert te lokken voor bypasses door een gratis full bodyscan in het vooruitzicht te stellen? Bij de medische sector hoort integriteit en onafhankelijk onderzoek. VisionClinics realiseert zich het nog niet, maar ze raken met deze spot de maatschappelijke onderstroom die tegenwoordig zeer anti privatisering is. Het volk wil dat het medische domein onder de overheid valt. In zo’n situatie kan ergernis makkelijk omslaan in blinde afkeer. Een schandaaltje kan al genoeg zijn.  
Lees ook: Menzis , Schoonenberg , Ely Lilly , Strepfen .  Peter Hendriks (klik hier voor meer columns)
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!