Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Vlucht vertraagd? Dit zijn je rechten

19-09-2019
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
517 keer bekeken
  •  
vluchten schiphol vertraging 930x520
Met de herfstvakantie voor de deur zijn de nodige vliegreizen al geboekt. Maar wat als je vlucht ineens vertraagd is? Kassa legt uit wat je rechten zijn en wat je in deze gevallen kunt doen.
Een stroomstoring, slecht weer of een staking op het vliegveld: het zijn grote ergernissen die de vakantiesfeer vaak niet ten goede komt. Bij vertraagde vluchten heb je vaak recht op compensatie. Hoe dat zit en wat je kunt doen lees je hier.

Overmacht

In sommige gevallen kan de luchtvaartmaatschappij zich beroepen op overmacht. In dat geval heb je recht op eten en drinken vanaf 2 uur vertraging. Ook moet de luchtvaartmaatschappij een hotelverblijf en reis- en belkosten vergoeden. Vanaf 5 uur vertraging kun je de volledige ticketkosten terugkrijgen en een terugvlucht naar je oorspronkelijke bestemming.
Er is hiernaast een aantal gevallen van overmacht waar luchtvaarmaatschappijen zich onterecht op beroepen. Stakingen van eigen personeel tellen bijvoorbeeld niet mee. Ook technische mankementen mogen niet tot overmacht worden gerekend. Als luchtvaartmaatschappijen om deze redenen geen compensatie geven, zijn er verschillende opties. Je kunt bijvoorbeeld een rechtszaak aanspannen of een claimbedrijf inschakelen. Daarover later meer.

Compensatie

In het geval van vertraging heb je in bepaalde gevallen recht op compensatie. De bedragen kunnen daarbij oplopen tot 600 euro. Dat heeft alles te maken met de afstand van de vlucht en duur van de vertraging. Vlieg je bijvoorbeeld van Schiphol naar Athene, dan is de afstand groter dan 1500, maar kleiner dan 3500 kilometer. Daar staat dan een bedrag van 400 euro tegenover, mits de vertraging bij aankomst in Griekenland tot meer dan drie uur is opgelopen.
In onderstaande tabel een overzicht van de compensaties bij vertraging met bijbehorende afstanden.
Afstand
Vertraging bij aankomst
Compensatie
< 1500 km
> 3 uur
€ 250,-
1500 - 3500 km
> 3 uur
€ 400,-
> 3500km
3 - 4 uur
€ 300,-
> 3500 km
> 4 uur
€ 600,-

Niet-Europees en intercontinentaal

Belangrijke kanttekening bij bovengenoemde compensaties is dat het slechts om Europese luchtvaartmaatschappijen gaat. Vlieg je met een niet-Europese luchtvaartmaatschappij, dan ligt het net iets anders. Voor intercontinentale vluchten náár Europa is namelijk compensatie niet wettelijk verplicht. Bijvoorbeeld met Delta Airlines vanuit New York naar Amsterdam: omdat Delta Airlines een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij is, kun je je niet beroepen op de Europese wetgeving. Het compensatiebeleid verschilt echter per luchtvaartmaatschappij. Vertrekt de vlucht vanuit Europa, dan is compensatie volgens de Europese regelgeving wél verplicht - ook bij een aansluitende vlucht buiten de EU. De vluchten moeten dan wel in één enkele boeking zijn gekocht.

Claimbedrijven

Veel mensen kiezen ervoor om bij het claimen een bedrijf in te schakelen. Deze zogenoemde claimbedrijven houden een percentage van het te ontvangen claimbedrag in ter compensatie voor hun diensten. In veel gevallen is dat rond de 25 procent. Als een klant bijvoorbeeld 250 euro terugkrijgt van de luchtvaartmaatschappij, blijft daar na het inschakelen van het claimbedrijf nog 185 euro van over. De meeste claimbedrijven hanteren een ‘no cure no pay’-beleid, wat inhoudt dat er geen geld in rekening wordt gebracht wanneer blijkt dat de luchtvaartmaatschappij uiteindelijk geen compensatie verleent.
Er zitten volgens luchtvaartdeskundige Joris Melkert wel enige ‘mitsen en maren’ aan het inschakelen van een claimbedrijf. “Het kost natuurlijk wel geld en je moet je bewust zijn van de potentiële gevaren met betrekking tot privacy. Hoe zeker kan je ervan zijn dat ze netjes met je gegevens omgaan?” Een beroep doen op deze commerciële instellingen is volgens Melkert de meest efficiënte optie. “Als je het zelf gaat proberen bij luchtvaartmaatschappijen, moet je maar hopen dat er iets gebeurt. Ze reageren meestal afwijzend en keren weinig tot nooit uit.” Melkert benadrukt dat passagiers voor zichzelf moeten bepalen of ze wel of niet een claimbedrijf inschakelen.

Alternatieve middelen

Wie het eerst zelf wil wagen bij de luchtvaartmaatschappij, kan terecht op de website van de Europese Unie. Daar staat namelijk een  voorbeeldbrief  om te versturen naar de luchtvaarmaatschappij. Ook de  Consumentenbond  [linkt naar Word-bestand] biedt hulp op deze manier. Tot voor kort konden individuen terecht bij de Inspectie voor Leefomgeving en Transport. Op de website is te lezen dat het overheidsorgaan ‘per 2019 geen individuele klachten over een financiële vergoeding bij een vertraging, annulering of gemiste overstap meer in behandeling [neemt]’. Je kunt er wel ‘ algemeen advies ’ vinden.
Mocht dit alles niet baten, dan is het nog altijd mogelijk om naar de rechter te stappen. Collectieve rechtszaken geïnitieerd door passagiers hebben in het verleden geleid tot doorbraken in het consumentenrecht als het gaat om vertraagde vluchten.
Bronnen:  Schiphol, europa.eu, Consumentenbond, KLM, Aviclaim, Inspectie voor Leefomgeving en Transport, AD
Zaterdagavond besteedt Kassa uitgebreid aandacht aan de nasleep van de brandstofproblemen op Schiphol. Kassa is live om 19:05 op NPO 1. 
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!