Iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

  • Stress-eten: wat wel en wat niet?

    De maand van - de stress

    man-742766_1920

    Iedereen heeft het vast wel een keer meegemaakt: stress-eten. Wanneer we stress ervaren, zijn we sneller geneigd meer te gaan eten. Eten biedt ons namelijk troost en ontspanning. We vergrijpen ons dan echter liever aan ongezonde voeding wat soms kan leiden tot nog meer stress… Wat kan je in zo’n situatie beter vermijden en wat kan juist helpen stress te verminderen? Kassa zet het voor je op een rijtje!

    Cafeïne
    In tijden van stress lijken cafeïne-houdende dranken, zoals energydrank en koffie, een goed idee. Hoewel cafeïne volgens het Voedingscentrum in kleine hoeveelheden een positief effect kan hebben op concentratie en vermoeidheid, is te veel cafeïne niet goed voor je. Het Voedingscentrum stelt namelijk dat te veel cafeïne kan leiden tot rusteloosheid, prikkelbaarheid, hoofdpijn en hartkloppingen. Daarnaast maakt te veel cafeïne het moeilijker om in slaap te komen en in periodes van stress is een goede nachtrust erg belangrijk. Het aantal kopjes koffie wat te veel is, is persoonlijk. Het Voedingscentrum adviseert niet meer dan 3 à 4 koppen koffie per dag.

    Suiker
    Tijdens stress verhoogt je cortisol, ook wel het stresshormoon genoemd. Natuurgeneeskundige Lanke Broeder stelt dat deze verhoging in cortisol ervoor zorgt dat je behoefte aan zoet eten en drinken groter wordt. Net zoals bij ieder ander dieet is het erg moeilijk om dergelijke behoeftes te negeren. Lanke Broeders raadt dan ook aan om aan deze behoeftes toe te geven mits je het op een gezonde manier doet. Een gezond eetpatroon bevat volgens het Voedingscentrum namelijk niet te veel suiker en raadt bijvoorbeeld aan om zo min mogelijk suikerhoudende frisdranken te drinken. Zoet hoeft echter niet per definitie ongezond te zijn. Ga in plaats van ongezonde keuzes voor een gezond alternatief, zoals abrikozen bolletjes. Lanke Broeders benadrukt dat het wel belangrijk is om deze suikers tegengewicht te bieden zodat je bloedsuikerspiegel niet omhoog schiet. Vezels, zoals groenten, fruit, aardappelen, brood en noten zijn hier geschikt voor.

    Magnesium
    Volgens het Voedingscentrum bestaat er geen wetenschappelijk onderbouwd bewijs dat voedingsstoffen ons kunnen helpen in periodes van stress. Natuur Diëtisten Nederland en Lanke Broeders stellen echter dat je magnesiumverbruik verhoogt in periodes van stress. Na een langere periode van stress kun je dan ook last krijgen van een magnesiumtekort. Symptomen van een magnesiumtekort zijn bijvoorbeeld spierkrampen en lusteloosheid. In stressvolle tijden is het daarom aan te raden om je magnesium inname te verhogen. Dit kan onder andere met meer groene groenten, bonen, peulvruchten, bananen, volkoren granen. Bovendien bevatten noten zoals amandelen, cashewnoten en pinda’s ook veel magnesium.

    Omega 3
    Natuur Diëtisten Nederland stelt op basis van diverse onderzoeken dat omega 3-vetzuren een positieve invloed hebben op stress om verschillende redenen. Zo vermindert omega 3 het stresshormoon cortisol en verlaagt het je adrenaline level. Dit is positief omdat beide omhooggaan wanneer je stress ervaart. Daarnaast werkt omega 3 ook als een natuurlijke antidepressiva. De vetzuren zorgen er namelijk voor dat je het stofje serotonine aanmaakt waar je een gelukkiger gevoel van krijgt. Een goede bron voor omega 3-vetzuren is vis, omdat vette vis veel gunstige vetzuren bevat. Vis wordt ‘vet’ genoemd wanneer er meer dan 10% vet in zit. Voorbeelden van vette vis zijn haring, makreel, sardines en Atlantische zalm. Een andere goede bron voor omega 3 zijn noten. Vooral walnoten, hazelnoten en amandelen zijn een goede keuze.

    Dus…
    Als we kijken naar de adviezen van het Voedingscentrum, Lanke Broeders en Natuur Diëtisten Nederland is het verlangen naar suikers tijdens stress logisch en mag er aan worden toegegeven, mits je voor een gezond alternatief kiest en dit combineert met genoeg vezels. Probeer in stressvolle periodes dus gezond te eten en laat dat extra bakkie koffie liever staan!

    Bronnen: Voedingscentrum/Natuur Diëtisten Nederland/Lanke Broeders (Praktijk Lanke)

Gerelateerde artikelen