Iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

  • Interbank: rente verlaagd, maar geen compensatie

    Dossier 'wurgkredieten'

    link 2 dossier

    In april en mei besteedden we in Kassa ruimschoots aandacht aan de wurgkredieten van Interbank. Willem en Rita vertelden dat zij in totaal € 33.000 van Interbank hadden geleend. Na 13 jaar hadden ze al € 46.000 aan Interbank betaald, maar toch blijkt hun schuld nog € 28.500 te zijn!

    In de loop der jaren was de rente op het doorlopend krediet namelijk steeds meer opgeschroefd. Willem en Rita betaalden een rente van 12,3%, en door die hoge rente losten ze niets meer af.

    Interbank belooft passende oplossing
    Willem en Rita waren niet de enigen met een wurgkrediet. Bij Kassa en St. Geldbelangen stroomden de mails binnen van mensen die ook torenhoge rentes betaalden. Interbank was geschrokken van alle ophef. In de uitzending van 14 mei was Robert Doornbos, commercieel directeur van Interbank aanwezig. Hij deed de toezegging dat voor klanten met een wurgkrediet naar een passende oplossing zou worden gezocht.

    Heeft Interbank woord gehouden?
    We maken de stand van zaken op in de uitzending van 3 september. Voor de mensen die op 14 mei bij Kassa aanwezig waren is er een oplossing gevonden. Bij Willem en Rita is het doorlopend krediet dus omgezet in een persoonlijke lening. Dat betekent dat de lening een einddatum krijgt. Zie hier voor het verschil tussen beide leningen.

    Tevens is het rentetarief maar liefst met 4,6% gedaald. Van 12,3% naar 7,7%. En dat levert hun een besparing op van € 18.600. Ook bij Aldith – die in de uitzending van 14 mei aanwezig was – is de rente gedaald van 12,3% naar 7,7%. Dat betekent voor haar een totale besparing van € 29.400. Ook zagen we in die uitzending Ben. Hij betaalde zelfs het maximale tarief voor zijn lening, namelijk 14%. De nieuwe rente is voor hem 5,8%. Een verschil van 8,2% en het levert hem een besparing op van € 22.900.

    160 omzettingen
    In totaal hebben circa 400 mensen bij de St. Geldbelangen aangemeld. Ca. 200 mensen hebben de klacht doorgezet via de machtiging. Dat is een voorwaarde van St. Geldbelangen om aan de slag te gaan met het dossier.

    Ca. 90 dossiers zijn afgehandeld. Klanten zijn akkoord met het voorstel van Interbank.
    Ca. 70 dossiers liggen bij de klant.
    Ca. 40 zijn nog in behandeling bij Interbank.

    Interbank heeft ook zonder inmenging van de St. Geldbelangen kredieten aangepast, maar daarover kon Interbank ons geen cijfers verstrekken.

    Rente gedaald met gemiddeld 4,7%!
    De besparingen zijn bereikt door forse dalingen van de rente. De gemiddeld rente bij de 90 klanten was 10,9%. En die is na de aanpassing van het contract 6,2%. De rente is gemiddeld dus met maar liefst 4,7% gedaald. Interbank heeft per dossier gekeken welk risico men liep en zo bepaald op welk rentepercentage de klant gaat betalen.

    Let op, dit zijn gemiddelden. Er waren ook klanten die een hogere rente betaalden. Neem bijvoorbeeld Willem en Rita van Arkel die 12,3% betaalden of Ben Zwaneveld die het maximale rentetarief van 14 % betaalde.

    Gemiddelde besparing van € 14.500!
    Voor de 90 klanten is gemiddeld een besparing bereikt van € 14.500. En in totaal is door de St. Geldbelangen een besparing bereikt van grofweg 1,3 miljoen euro. Met die besparing wordt als volgt geredeneerd:

    - Hoeveel zou een klager moeten betalen als zijn contract ongewijzigd zou zijn doorgelopen tot het eind?


    - Hoeveel moet een klager nog gaan betalen in het nieuwe contract?


    Het verschil is de besparing
.

    Let op, die € 14.500 is een gemiddeld bedrag. Er zijn mensen die een kleinere besparing hebben en mensen die een hogere besparing hebben. De besparing is afhankelijk van twee zaken:

    1. de hoogte van de lening. Hoe hoger de lening hoe meer kans op het bereiken van veel voordeel.


    2. de hoogte van de rente bij de huidige lening en bij de nieuwe lening. Het scheelt of je van 13% naar 4,5% gaat.
Of van 9% naar 6.  

    Besparingen van gemiddeld € 14.500 zijn een mooi resultaat voor klanten die – om in de woorden van de AFM te spreken – locked-up waren in hun krediet. En die van een uitzichtloze situatie terechtkomen in een situatie waarbij ze op een gegeven moment wel een punt achter de lening kunnen zetten.

    Maar is dat genoeg? Wij waren ook benieuwd wat andere deskundigen van de omzetting van de wurgkredieten vonden.

    Rente is nu marktconform
    Jeroen Wolfsen is directeur van de vergelijkingswebsite www.moneywise.nl. Wolfsen kent daarom de “leenmarkt’ goed. Hij concludeert na bestudering van enkele dossiers dat Interbank nu rentes biedt, die ze ook bij andere aanbieders van kredieten zouden betalen. Hij vraagt zich wel af of dat tarief niet lager kan, omdat de klanten direct met Interbank hebben onderhandeld en er dus geen tussenpersoon betaald hoeft te worden.

    Joke de Kock is manager Schuldhulpverlening bij de gemeente Tilburg en voorzitter van de NVVK. Dat is de vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren. Uit hoofde van haar werk is zij bekend met de praktijken van Interbank die veel mensen onverantwoorde leningen heeft verstrekt. Zij constateert net als Wolfsen dat de rentetarieven die de klanten na de aanpassing van het contract betalen marktconform zijn.

    Maar geen compensatie
    De Kock vindt het echter onverteerbaar dat Interbank op geen enkele manier de klanten compenseert voor de rente die ze jarenlang teveel hebben betaald. “Interbank doet wat noodzakelijk is, maar ze doen geen stap meer terwijl volop aan deze klanten is verdiend." Wolfsen komt tot dezelfde conclusie. “Ik heb bij geen enkele klant een tegemoetkoming gezien voor de schade die is ontstaan door de veel te hoge rente die men jarenlang betaald heeft. De schade naar de toekomst toe wordt op deze manier aangepakt maar met de ‘schade uit het verleden’ doet men eigenlijk niks. Men heeft jarenlang een veel te hoge rente betaald.”

    St. Geldbelangen over de compensatie
    Goedhart van de St. Geldbelangen licht toe waarom de Stichting geen compensatie heeft geëist.

    “Daar hebben we bewust voor gekozen toen Interbank ons uitnodigde om oplossingen te gaan zoeken. Natuurlijk wilden we ook de schade over het verleden gecompenseerd zien. Daarover zei Interbank dat ze niets onwettigs hebben gedaan. Dan hadden we moeten gaan procederen bij de rechter. En dan ben je jaren verder en vele duizenden euro’s lichter terwijl je dan moet afwachten hoe de rechter gaat beslissen. Het Kifid –de financiële klachtencommissie- is ook geen uitkomst want in alle zaken die tegen IB zijn gevoerd bij het Kifid, heeft IB gelijk gekregen. Dus hebben we er uiteindelijk toe besloten om dan alleen de schade naar de toekomst te beperken”

    Een uitgebreidere toelichting staat ook op de website van St. Geldbelangen.

    Compensatie eisen
    Doornbos was in Kassa duidelijk over de compensatie. Interbank gaat die niet betalen omdat “mensen niet teveel rente hebben betaald.” Gedupeerde klanten kunnen zelf de strijd aangaan met Interbank en naar de rechter stappen om compensatie te eisen. Of naar de financiële klachtencommissie het Kifid. Maar op het Kifid waren wij eerder dit jaar in Kassa heel kritisch.

    Ik heb ook een wurgkrediet en wil me aanmelden
    Interbank gaat door met het aanpassen van wurgkredieten. Doornbos zegt in Kassa ook dat Interbank pro-actief klanten met een probleemkrediet aan het benaderen is en daarmee doorgaat. Maar nog verstandiger is om jezelf aan te melden als je een wurgrente betaalt.

    Hoe doe je dat?
    - Meld je bij je tussenpersoon. Klanten met een wurgkrediet moeten zich tot hun tussenpersoon wenden. De naam van de tussenpersoon staat op het maandafschrift van Interbank.
    - Meld je bij Interbank. Mensen kunnen ook mailen met vraag@interbank.nl. Interbank heeft een speciaal serviceteam voor mensen die een wurgkrediet hebben. Ook kunt je bellen met het nummer van de klantenservice 0900-8688.
    - Meld je bij St. Geldbelangen. Deze staat je bij in de onderhandelingen met Interbank. Daar zijn kosten aan verbonden. Klik hier om naar de website te gaan.

    Kamervragen
    Naar aanleiding van onze uitzending heeft Henk Nijboer van de PvdA Kamervragen gesteld. De vragen en antwoorden vindt u hier.

    Interbank heeft veel vertakkingen
    Interbank is een volle dochter van Crédit Agricole Consumer Finance Nederland B.V., maar als je een krediet hebt bij bijvoorbeeld de Voordeelbank, de Finata Bank of IDM Financieringen, dan valt dat ook allemaal onder hetzelfde concern. Hier zie je een overzicht. Meld je in dat geval ook als je een wurgrente betaalt.

    Autoriteit Financiele Markten
    Toezichthouder AFM vertelde 14 mei in Kassa dat ze al twee jaar bezig zijn om geldverstrekkers te manen een einde te maken aan de probleemkredieten. Wij hebben tot dusver de indruk dat dat niet veel resultaten heeft opgeleverd, maar de AFM heeft toegezegd dat ze achter de schermen hard aan het werk zijn om ervoor te zorgen dat er een einde komt aan probleemkredieten. Lees hier de reactie van de AFM.

Gerelateerde artikelen