Iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

  • Pas op: Malafide webshops maken veel slachtoffers tijdens feestdagen

    De beste tips en lijstjes

    kerst_pakje_cadeau_930x520

    In de aanloop naar de feestdagen stijgen de aankopen van winkelend Nederland. De Nederlandse consument bestelt cadeaus massaal online. Voor een online aankoop hoef je de deur niet uit en via Google of vergelijkingssites zijn producten makkelijk met elkaar te vergelijken.

    Maar online shoppen heeft ook een groot nadeel: consumenten worden eerder slachtoffer van malafide webwinkels, die met phishing achter de gegevens van kopers wil komen om hun geld afhandig te maken. December is een populaire maand voor oplichters om snel veel slachtoffers te maken.

    Kassa geeft in samenwerking met het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting van de politie tips om geen slachtoffer te worden van phishing door malafide webshops.

    Wat is een malafide webshop?
    Onder een malafide webwinkel wordt een organisatie verstaan die zich schuldig maakt aan aan- en verkoop fraude. Een website doet  zich voor als een webwinkel, maar de consument ontvangt na betaling nooit het bestelde product.

    Spoofing en opereren onder bekende naam
    Deze fraude gebeurt bijvoorbeeld met spoofing. Hierbij kopieert de oplichter een website van een bestaand bedrijf, zoals de BBC.  Zo wordt een bestaande webwinkel gekopieerd om de consument te misleiden. Ook worden soms vrijgekomen bekende domeinnamen van failliete winkels gekocht, om onder deze naam frauduleuze websites op te richten. Op deze manier worden in Nederland per jaar veel slachtoffers (meldingen) gemaakt door particulieren en organisaties. 

    Tips om geen slachtoffer te worden
    Tip 1: Kijk naar de prijs. Is die reëel? Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dit vaak ook zo.

    Tip 2: Hoe zien de (garantie)voorwaarden eruit? Kopieer de voorwaarden en plak ze in de zoekfunctie van Google. Als je letterlijk de tekst terugvindt op internet op een website van een ander bedrijf, is de kans groot dat je met een malafide webwinkel te maken hebt. Oplichters kopiëren vaak stukken bestaande tekst en plakken deze naar hun eigen website.

    Tip 3: Google de webwinkel! Tik niet alleen de naam in, maar zoek ook de winkel in combinatie met woorden als fraude of oplichting. Vaak hebben andere consumenten voor jou hun ervaringen al online gezet over de webwinkel.

    Tip 4: Check hoe lang de domeinnaam al geregistreerd staat. Bij een Nederlandse domeinnaam (.nl) volstaat een melding aan SIDN (een Domeinnamenregister). Als een website zeer recent is geregistreerd, dan is dit vaak een aanwijzing dat er iets niet in de haak is. Je kunt dit controleren bij www.SIDN.nl als een webwinkel (domeinnaam) eindigt op .nl en bij www.who.is als een webwinkel (domeinnaam) eindigt op.com.

    Malafide webwinkels opereren vaak onder een .com. Natuurlijk zijn er  tal van betrouwbare websites met een .com domeinnaam, zoals Bol.com. Maar het kan een indicatie zijn van een organisatie die slachtoffers wil maken.

    Tip 5: Trap niet in meldingen die aangeven dat de webwinkel ‘een betaalstoring’ heeft. Ook een mail die je alternatieve betaalinstructies’ geeft is verdacht. Deze meldingen sporen de consument aan om via een andere weg een aankoopbedrag over te maken. Bijvoorbeeld naar een specifieke rekening. Maak je het geld daar naar over, dan ben je het geld voorgoed kwijt.

    Tip 6: Wees extra alert als een webshop je vraagt om over te boeken naar een buitenlandse bankrekening.

    Tip 7: Betaal met een creditcard, dat biedt zekerheid.  Als je met een creditcard betaalt hebt, en je ontvangt je aankoop niet, dan kan de creditcardmaatschappij de betaling voor je terugdraaien.

    Tip 8: Op de website van de Politie kun je natrekken met de checkfunctie of een webwinkel als malafide bekend staat. Vul de URL van de webwinkel in op deze pagina.

    Tip 9: Ook staat op de website van de Politie een lijst met malafide webshops. Deze kun je hier vinden.

    Kassa gaf eerder al tien tips: Hoe herken je malafide webshops? Lees deze tips hier.

    Wat doet de politie om malafide webwinkels aan te pakken?
    De politie werkt samen met onder andere Opgelet op Internet, Fraudehelpdesk, Avro/Tros Opgelicht, Kassa en verschillende banken  om malafide webshops tegen te gaan.  Bij een melding  over een  webwinkel waarbij een serieus vermoeden bestaat dat het mogelijk fraude betreft,  wordt de website aan de hand van een controlelijst gecheckt. Is het bijvoorbeeld mogelijk om in contact te komen met de eigenaar? Hoe verloopt het betalingsproces? Hoe lang is de webwinkel al actief?  Zijn er recensies op Google? En welke gegevens zijn er over de webwinkel bekend?

    Als de politie er zeker van is dat het om een malafide webwinkel gaat, wordt de host van de website op de hoogte gesteld. De host kan de website dan uit de lucht halen. De bank in kwestie wordt geïnformeerd zodat deze passende maatregelen kan nemen. Ook probeert de politie de oplichter op te sporen. Vaak komt de politie bij een verdachte door het geld te volgen.

    De politie spoorde in 2015 ruim 80 malafide webshops op en haalde deze offline. Ook zijn enkele verdachten opgepakt die verband houden met verschillende frauduleuze websites.

    Wees dus altijd op je hoede, zodat aankopen voor vrienden en familie in december leuk zijn, en niet uitlopen op een teleurstelling. Fijne feestdagen!