Iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

  • Aanmaning ontvangen? 4 vragen en antwoorden

    De beste tips en lijstjes

    brief laptop aanmaning studeren2 930 520

    Oeps! Je hebt een rekening niet betaald en nu ligt er een aanmaning op de mat. Maar mag een bedrijf deze wel zomaar naar je sturen? Met deze vier vragen en antwoorden leggen we het uit!

    1. Wat is het verschil tussen een aanmaning en een betalingsherinnering?

    De begrippen aanmaning en betalingsherinnering worden vaak door elkaar gebruikt, maar er is wel een verschil tussen de twee. Zoals de naam al zegt, een betalingsherinnering herinnert je dat je nog moet betalen. Meestal is dit een vriendelijke brief die je erop wijst dat je nog niet betaald hebt. Die eerste herinnering is altijd kosteloos. Een aanmaning is een verzoek van een ondernemer om een rekening te betalen. Als je de rekening niet op tijd betaalt kan het bedrijf een incassobureau inschakelen en dat kan je een hoop extra geld kosten.

    2. Wat moet er in een aanmaning staan?

    In een aanmaning moet onder andere staan waar je het product hebt gekocht en hoeveel het heeft gekost. Daarnaast is er bepaalde informatie die echt niet mag ontbreken.

    -          dat je de openstaande rekening binnen 14 dagen moet betalen;
    -          dat er incassokosten worden berekend als je niet op tijd betaalt. De termijn van 14 dagen begint een dag na het ontvangen van de aanmaning (herinnering);
    -          dat er incassokosten worden berekend als de rekening niet binnen 14 dagen na het ontvangen van de aanmaning is betaald.

    Mist deze informatie wel, dan mogen er geen incassokosten berekend worden. De ondernemer moet dan eerst een nieuwe aanmaning sturen. De betalingstermijn van 14 dagen gaat pas in als de volledige aanmaning ontvangen is.

    3. Hoe hoog mogen de aanmaningskosten zijn?

    De regels voor het berekenen van incassokosten zijn vastgelegd in Wet Incassokosten (WIK), de regeling heet Besluit Vergoeding voor Buitengerechtelijke Incassokosten. De kosten worden berekend uit een percentage van het hoofdbedrag van de rekening.

    Over de eerste EUR 2.500 mag maximaal 15% aan incassokosten worden berekend met een minimum van 40 euro.
    Over de volgende EUR 2.500 mag maximaal 10% aan incassokosten worden berekend.
    Over de volgende EUR 5.000 mag maximaal 5% worden aan incassokosten worden berekend.
    Over de volgende EUR 190.000 mag maximaal 1% worden aan incassokosten worden berekend.
    Over het bedrag boven de EUR 200.000 mag maximaal 0,5% aan incassokosten worden berekend (met een maximum van EUR 6.775 aan incassokosten).

    4. Ik vind dat ik onterecht een aanmaning heb gekregen, wat moet ik doen?

    Probeer eerst om het probleem met het bedrijf zelf te bespreken. Is er een incassobureau ingeschakeld, dan kan je met hen contact opnemen. Als het niet lukt om samen tot een oplossing te komen dan kan je een klacht indienen bij het bedrijf of het incassobureau. Doe dit via een brief of e-mail. Vraag een oplossing voor een bepaalde datum. Het bedrijf moet wel de tijd krijgen om op je klacht te reageren, dus de datum moet redelijk zijn.

    Ben je van plan een brief te sturen naar een incassobureau? Stuur dan een kopie van de brief naar de ondernemer die het incassobureau heeft ingeschakeld. Ook is het wijs om de brief aangetekend te versturen. Dan heb je altijd bewijs dat je de brief hebt gestuurd.

    Biedt dit geen oplossing? Dan kan je een klacht indienen bij de ConsuWijzer. Of schakel je rechtsbijstandverzekering in als je die hebt.

    De overheid heeft de WIK opgesteld om de consument te beschermen. Maar hoe handelt de overheid eigenlijk zelf als een burger vergeet een aanslag te betalen? Komende zaterdag (1 december) in Kassa aandacht voor overheidsinstanties die geen kosteloze betalingsherinneringen versturen, maar direct aanmanen.

    Bronnen: Consuwijzer/ACM/Overheid.nl/NVIO.