Iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

  • Nooit meer ongevraagde telefoontjes? 6 vragen en antwoorden

    De beste tips en lijstjes

    callcenter 930 520

    De door veel consumenten als irritant ervaren telemarketing wordt aan banden gelegd. Bedrijven of organisaties mogen jou straks alleen nog benaderen via de telefoon als je daar expliciet toestemming voor hebt gegeven. Dat is één van de drie belangrijkste thema’s in de Consumentenagenda die staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) maandag naar de Tweede Kamer heeft verstuurd. Wat houdt deze wijziging precies in? We vroegen het Harald Hanemaaijer, woordvoerder van Staatssecretaris Mona Keijzer.

    1. Wat gaat er gebeuren met het Bel-me-niet Register?

    Als de wet in werking treedt is het Bel-me-niet Register niet meer nodig. Nu mag je nog worden benaderd voor telemarketing, tenzij je staat ingeschreven in het Register, dan wordt jouw nummer daarvoor geblokkeerd. In het nieuwe voorstel is het juist andersom. Je mag niet worden benaderd voor telefonische verkoop, tenzij jij een bedrijf of organisatie hiervoor toestemming geeft. Een consument kan dan bijvoorbeeld op een site van een telecombedrijf of loterij aangeven: ja, ik mag gebeld worden. In plaats van een opt-out-systeem (ik wil dat je me niet meer belt) komt er een opt-in (je mag me niet bellen, tenzij ik daarvoor toestemming geef) systeem.

    2. Mag je wel gebeld worden als je klant bent van een bedrijf?

    Als je al een bestaande klantrelatie hebt of klant bent geweest, kan een bedrijf jou bellen. De staatssecretaris overweegt om een termijn in te voeren tot wanneer bedrijven (oud-)klanten nog mogen blijven benaderen, bijvoorbeeld tot maximaal 1 of 2 jaar na beëindiging van een contract. Daarnaast kun je als nieuwe klant bij een bedrijf direct aangeven dat je niet gebeld wilt worden. Als je niet gebeld wil worden door een bedrijf waar je klant bent (geweest) dan kan je dit tijdens het gesprek altijd kenbaar maken.

    3. Wat kun je als consument doen als je ongevraagd tóch gebeld wordt door een bedrijf?

    Stel dat je toch een ongewenst telefoontje ontvangt, dan kun je naar de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) stappen. Daar kun je een klacht indienen, waarop zij een onderzoek kunnen instellen of op een andere manier handhaven. Dat kan bijvoorbeeld zijn door middel van een boete.  

    4. Ik wil wél worden benaderd door bedrijven, hoe kan ik regelen?

    Als je na invoering van deze maatregel wel wilt worden benaderd door bedrijven, moet je hiervoor zelf initiatief nemen. Je zal contact moeten opnemen met het betreffende bedrijf om toestemming te geven voor dat ze jou mogen benaderen voor marketingdoeleinden. Op de website van een bedrijf of organisatie kun je mogelijk bijvoorbeeld aanvinken dat je het prima vindt om gebeld te worden over aanbiedingen.

    5. Wat wordt er verder gedaan met het consumentenbeleid?

    Het Ministerie EZK werkt aan een beleid om de Nederlandse consument een sterkere positie te geven in de digitale economie. Zo wil EZK dat online platforms transparanter zijn en consumenten beter zicht krijgen op hun rechten. EZK ziet dat de consumenten wel weten dát ze rechten hebben, maar niet precies weten wát deze precies zijn. Daarom lanceerden ze maandag de bewustwordingscampagne ‘Recht hebben en recht halen’. Daarmee moet worden duidelijk gemaakt wat je consumentenrechten zijn en hoe je, bijvoorbeeld bij geschillen, dat recht kunt halen.

    6. Wanneer treedt het wetsvoorstel in werking?

    Het is nog niet bekend wanneer het voorstel wordt doorgevoerd. Het wachten is nog op aangescherpte Europese regelgeving ter bescherming van consumenten. Daarna moeten de wijzigingen goedkeuring krijgen van de Tweede Kamer en Eerste Kamer. Het ministerie van EZK verwacht dat de wetswijziging in ieder geval deze kabinetsperiode (voor 2021) zal worden ingediend. Als het Europese proces te lang op zich laat wachten, zal de staatssecretaris zelf het initiatief nemen om dit in Nederland uit te voeren.