Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

AFM brengt knelpunten bij serviceabonnement in kaart

31-05-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
195x90_declaratie_01.jpg
Op 7 december 2013 hebben we aandacht besteed aan serviceabonnementen van tussenpersonen. Er kwam toen aan het licht dat veel tussenpersonen ten onrechte klanten een serviceabonnement opdrongen terwijl ze al provisie hadden betaald of er geen of nauwelijks werkzaamheden tegenover stonden. Michiel Denkers van de AFM (Autoriteit Financiële Markten) kondigde in die uitzending een onderzoek aan. De uitkomsten van dat onderzoek presenteert de AFM vanavond in de uitzending.
Uitkomsten
De AFM deed onderzoek naar ruim tweehonderd serviceabonnementen van tachtig financiële dienstverleners. Eén van de conclusies is dat 20% van de financiële dienstverleners abonnementen aanbiedt waarin relevante diensten ontbreken. In sommige gevallen staat er zelfs geen dienstverlening tegenover. Uit het onderzoek blijkt verder dat dat de informatieverstrekking beter kan. In de helft van de onderzochte abonnementen is onvoldoende duidelijk en begrijpelijk wat er wordt aangeboden. Bij een vijfde van adviseurs lijken klanten dubbel te betalen. Klanten hebben al provisie betaald, maar ze krijgen ook een serviceabonnement aangeboden. Het is dan onduidelijk voor welke dienstverlening zij aanvullend moeten betalen. Het volledige onderzoeksrapport van de AFM naar serviceabonnementen vind je hier op de site van de AFM .
Adviseurs en tussenpersoon
De Autoriteit Financiële Markten verwacht van de financiele dienstverleners dat zij aan de slag gaan met de aanbevelingen die de toezichthouder doet op basis van het onderzoek. Adviseurs worden aangesproken op hun tekortkomingen. Als adviseurs hier niet mee aan de slag gaan volgen er passende maatregelen. Uiteindelijk kan de AFM boetes opleggen.
Tips
- Bekijk goed welke dienstverlening je krijgt en welke prijs je daarvoor betaalt. Kijk of de dienstverlening bij jou past en of je die diensten ook nodig hebt. Bepaal of er een redelijke prijs tegenover staat. In geval van twijfel vraag de adviseur dan om een toelichting. Je kunt de prijzen ook vergelijken met andere adviseurs.
- Jouw adviseur moet voldoende doen om de dienstverlening waar te maken. Als er bij voorbeeld een jaarlijks onderhoudsgesprek in het abonnement zit, is het logisch dat hij contact opneemt met je. Is er sprake van een wijziging, bijvoorbeeld schade of het verliezen van een baan, dan ligt het initiatief bij jou.
- Serviceabonnementen worden in verschillende vormen aangeboden. Soms krijg je korting als je voor langere periode, bijvoorbeeld tien jaar, een contract afsluit. Laat je hier niet door verleiden. Als je tussentijds de producten stopzet of de adviseur gaat failliet, dan kun je een deel van je geld kwijt zijn.
- Een financieel adviseur mag niet zonder expliciete toestemming een sercviceabonnement voor je afsluiten.
Klacht
Heb je het gevoel dat je dubbel betaalt, dus provisie en een abonnement, of dat je te veel betaalt? Of komt jouw adviseur de afgesproken dienstverlening niet na? Kortom: je komt er niet uit. Leg dan eerst jouw klacht neer bij jouw financieel adviseur. Als daar niet op gereageerd wordt, dan kun je je klacht voorleggen aan het Kifid , het financiële klachteninstituut.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!