Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Belastingadviseur massaal in de fout

30-03-2019
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
570 keer bekeken
  •  
Geld belasting bezuiniging 930x520
Belastingadviseurs maken zoveel fouten in aangiften dat er een onafhankelijke geschillencommissie zou moeten komen voor consumenten om hun recht te halen. Dat zegt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek en een kleine steekproef van Kassa naar de kwaliteit van belastingadviseurs. 
Weinig voordeel
Kassa vroeg in samenwerking met de Bond voor Belastingbetalers aan tien mensen om zelf belastingaangifte te doen en om deze uit te besteden aan een belastingadviseur. Onafhankelijk financieel planner Greet Vernooij keek deze twee aangiftes na op fouten. Bij slechts een persoon bleek de adviseur meerwaarde te hebben. Deze adviseur wees de kandidaat erop dat hij zijn inkomen, aftrekposten en vermogen over hem en zijn partner kon verdelen. Daarmee bespaarde hij 492 euro die hij anders ten onrechte aan de belasting had afgedragen.
Adviseurs maken fouten
Drie adviseurs bleken zelfs een fout gemaakt te hebben, waaronder één bij een branchevereniging aangesloten adviseur. Die wees de kandidaat niet op de optimale verdeling van zijn inkomen, aftrekposten en vermogen over hem en zijn partner. Hierdoor liep hij 1008 euro mis.
Vijf adviseurs bleken geen meerwaarde te leveren. Zij vulden de belastingaangifte net zo goed in als de kandidaat zelf, maar daar hing wel een fiks prijskaartje aan van maximaal 273 euro. Rob Zeldenrust betaalde 90 euro voor zijn aangifte die hij zelf net zo goed ingevuld bleek te hebben als zijn adviseur: ,,Volgende keer doe ik het daarom weer gewoon helemaal zelf”.
Consumenten blijven zelf verantwoordelijk
Uit een recente enquête van de Consumentenbond onder 10.000 panelleden komt een vergelijkbaar beeld naar voren. Bijna veertig procent gaf aan de belastingaangifte de afgelopen jaren één of meerdere keren te hebben uitbesteed. Bijna tien procent van de mensen die de aangifte uitbesteedden kwam daarna weleens in de problemen door een fout van de adviseur. Consumenten blijven altijd zelf verantwoordelijk voor hun aangifte, ook als de adviseur een fout maakt.
Je kunt volgens de Consumentenbond wel proberen een opgelegde boete op de adviseur te verhalen, maar dat leidt vaak tot juridisch getouwtrek. Olof King, directeur belangenbehartiging van de Consumentenbond: ‘’In een aantal situaties is het wel verstandig om hulp in te schakelen. Bijvoorbeeld als je gedurende het belastingjaar gescheiden bent, een eigen zaak hebt of als je partner is overleden.”
Doen consumenten hun aangifte zelf? Bekijk de video!
Hulpmiddelen belastingaangifte
Er zijn veel hulpmiddelen die je kunt gebruiken om zelf aangifte te doen, zoals de helpschermen in de online aangifte zelf, informatie op de website van de Belastingdienst en belastinggidsen, zoals die van de Consumentenbond. King: ‘’Zo wordt aangifte doen een fluitje van een cent. En het geld dat je anders aan de adviseur uitgeeft, hou je mooi in je zak.”
Wie zelf aangifte doet, kan ook gebruik maken van de gratis aangiftecheck van de Bond voor Belastingbetalers . De tien kandidaten die deelnamen aan het onderzoek van Kassa probeerden deze aangiftecheck ook uit en bleken daarmee geld te kunnen besparen.
Twee van de adviseurs die volgens onafhankelijk financieel planner Greet Vernooij een fout maakten in de onderzochte aangiftes zijn het niet eens met haar conclusies. Eén adviseur geeft aan dat de kandidaat mogelijk onvoldoende gegevens heeft aangeleverd. De tweede adviseur geeft aan onvoldoende tijd te hebben gehad om de aangifte goed af te ronden.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!