Vanaf 7 september iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

  • Belbus: Alarmsysteem van Secuswiss is niet boevenbestendig

    Rubriek: Belbus

    belbus leader 930 520

    Corné en Wendy schaffen in september een alarmsysteem van Secuswiss aan. Helaas werkt het niet naar wens: zowel de bijbehorende app als de binnencamera zijn kapot. Als ze vervolgens contact met Secuswiss zoeken, blijkt het bedrijf niet meer bereikbaar.

    De Rotterdamse Corné en Wendy zijn in het weekend vaak weg en vinden het een fijn idee dat hun huis dan goed beveiligd is. Vandaar dat ze in september een contract afsluiten bij het bedrijf Secuswiss. Voor 30 euro per maand installeert en onderhoudt Secuswiss het systeem met camera's en bewegingssensoren. Het complete systeem heeft volgens Secuswiss een waarde van 1300 euro. Dat lijkt dus een goede deal!

    Kleine lettertjes

    Het systeem vertoont helaas meteen kuren, maar Secuswiss lost dit netjes op. Helaas beginnen de problemen in januari weer: de camera die in de woonkamer staat is kapot. Ook werkt de app waarmee ze het systeem besturen niet meer. Vooral dit laatste is erg onhandig want nu kunnen ze van buiten niet meer zien of het alarm aanstaat. Hierdoor gaat het alarm regelmatig af.

    Het stel neemt contact op met Secuswiss, ze willen het abonnement opzeggen. Tot hun grote schrik komen ze erachter dat dit helemaal niet mogelijk is. In de kleine lettertjes staat dat ze maar liefst 60 maanden aan het contract vastzitten! Dat is 5 jaar. Zeggen ze eerder op, dan moeten ze 250 euro betalen. Hier is hen nooit iets over verteld. Het bedrijf adverteert met abonnementen die maandelijks opzegbaar zijn.

    Geen contact

    Ze gaan hier dan ook niet mee akkoord, maar blijven wel betalen voor een systeem dat voor geen meter werkt. Daarbij kunnen ze op geen enkele manier contact met Secuswiss krijgen. Niet via de mail, niet via de telefoon en ook niet via sociale media. Corné en Wendy zijn overigens niet de enige die daar last van hebben. Op het internet staan tientallen klachten van mensen met hetzelfde probleem hebben: het systeem werkt niet goed maar Secuswiss is niet meer te bereiken.

    Speurwerk

    Ook wij krijgen het bedrijf moeilijk te pakken. Na wat speurwerk vinden we het 06-nummer van Meynald Weerman, de eigenaar van Secuswiss. Hij biedt zijn excuses aan voor de ontstane situatie. Ook zegt hij dat Corné en Wendy kosteloos van het abonnement afkunnen. Ze hoeven nooit meer iets te betalen én mogen het alarmsysteem houden. Dat is raar! Op aanvullende vragen, bijvoorbeeld waarom het bedrijf niet op mails reageert en wat andere mensen met een klacht moeten doen, wil hij geen antwoord geven. Midden in het gesprek hangt hij op. Hij vindt het zo netjes afgehandeld.

    Daar laten we het natuurlijk niet bij zitten. Secuswiss huurt een kantoor in een gedeeld bedrijvenpand in Amsterdam. We melden ons netjes bij de receptie maar worden meteen verzocht om het pand weer te verlaten. We zijn niet welkom. Ook meldt de receptioniste dat de eigenaar van Secuswiss niet aanwezig is. We blijven dus met vragen achter, maar gelukkig is de zaak voor Corné en Wendy opgelost!

    Heb jij ook de Belbus nodig? Mail dan naar belbus@bnnvara.nl!