Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Belbus: Een belevenis om nooit te vergeten

27-10-2018
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
466 keer bekeken
  •  
harley 930x520
Wendy en haar vriend Teun zijn allebei helemaal weg van motorrijden. Daarom koopt Wendy deze zomer via Belevenissen.nl twee vouchers om samen met Teun op een Harley Davidson te rijden. Maar als ze de vouchers wil verzilveren, pakt de belevenis toch net iets anders uit.
Op 6 juli koopt Wendy de vouchers om een Harley bij het bedrijf Eagle Rider te huren. Als ze deze eind augustus wil verzilveren, komt ze voor een nare verrassing te staan: het contract tussen Eagle Rider en Belevenissen.nl blijkt al sinds 2 mei beëindigd. André van Eagle Rider wil Wendy en Teun toch de ervaring geven waar ze op hopen en biedt de Harley tegen een gereduceerde prijs aan. Daarnaast krijgt Wendy de mailcorrespondentie tussen Eagle Rider en Belevenissen.nl mee. Hierin leest ze dat Belevenissen.nl bevestigt dat het contract per 2 mei is opgezegd én dat Belevenissen.nl belooft het met de klanten die na deze datum een bon kopen, op te lossen.
Met goede moed neemt Wendy dus contact op met Belevenissen.nl en vraagt haar geld terug. Maar volgens de klantenservice gaat dat helaas niet. Haar motor-vouchers worden omgezet in een ‘algemene waardecheque’. Hiermee kan ze een andere belevenis van de site uitkiezen. Wendy gaat hier niet mee akkoord; ze wilde immers motorrijden en niet gaan pottenbakken. Elke keer als ze haar geld terugvraagt, wordt de vraag genegeerd en haar gezegd dat ze een algemene waardecheque kan krijgen. Als Wendy zegt dat er meer gedupeerden zijn, wordt ze uitgelachen. ‘Gedupeerde’ vinden ze bij Belevenissen.nl wel een erg overdreven woord. Uiteindelijk eindigt Belevenissen.nl de correspondentie en zegt “de juridische procedure met heel veel vertrouwen tegemoet te zien”. 
Wet overtreden
Gerard Spierenburg van de Consumentenbond geeft de website wat minder kans. Volgens hem had Belevenissen.nl de bonnen nooit mogen verkopen, gezien het bedrijf van tevoren wist het product niet te kunnen leveren. Hiermee overtreedt Belevenissen.nl volgens Spierenburg de wet: “Zo zou ik een reis naar de Malediven kunnen aanbieden voor €100 en vervolgens aangeven dat die reis niet meer bestaat. De consument krijgt geen geld terug maar ik kan wel deze pannenset aanbieden.” Omdat Wendy dus specifiek op zoek was naar het huren van een Harley Davidson en Belevenissen.nl dit niet kon leveren, moet zij haar geld terugkrijgen.
GESPREK MET GERARD SPIERENBURG VAN DE CONSUMENTENBOND
Excuses
Ismael Kajouai, eigenaar van Belevenissen.nl, geeft direct toe dat er fouten zijn gemaakt. Door slechte communicatie tussen de interne en externe klantenservice is er niet adequaat gehandeld op de klacht van Wendy. Kajouai betreurt dat en biedt zijn welgemeende excuses aan. Wendy krijgt haar geld terug, mag de algemene waardecheques alsnog gebruiken en krijgt een grote bos bloemen mee. “Excuses aanvaard”, besluit Wendy.
Heb jij de Belbus ook nodig? Mail dan naar belbus@bnnvara.nl
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!