Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Belbus: Energiewacht Groep weigert eigen schade te vergoeden

  •  
24-02-2018
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
257 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding 2018-02-23 om 11.26.56
Op een zondagmiddag wordt Rinie de Kreek opgeschrikt door een harde knal uit zijn keuken. Het geluid was door de hele flat te horen. Rinie haast zich naar zijn keuken toe om te zien dat de hele vloer blank staat: zijn boiler is van de muur gevallen en het water spuit de leidingen uit. Meteen belt hij de brandweer die hem gauw te hulp schiet.
Opruimen
Rinie heeft een huurboiler, deze huurde hij bij de Energiewacht Groep. Een week nadat de boiler viel komt er een monteur van Energiewacht Groep om de nieuwe boiler te installeren. Op het moment dat de monteur bezig is komt er toevallig ook een onafhankelijke expert langs om een schaderapport op te stellen.
Expertiserapport
De expert komt tot de conclusie dat de boiler nooit goed bevestigd is geweest. Ze hebben te korte schroeven gebruikt en daardoor is hij van de muur gevallen. Een aantal weken na het plaatsen van de nieuwe boiler krijgt Rinie een rekening op de deurmat. Ruim 700 euro voor het vervangen van de boiler. Rinie neemt gelijk contact op met Energiewacht Groep. Het is namelijk niet zijn boiler, maar een huurboiler die ook nog eens niet goed bevestigd was.
Ter bewijsvoering stuurt Rinie het rapport van de expert op naar Energiewacht Groep. Zij geven aan dat de boiler door lekkage elders in het gebouw gevallen is en weigeren de schade te vergoeden. Vervolgens ontvangt Rinie een ingebrekestelling en uiteindelijk komt er zelfs een incassobureau aan te pas. Tevergeefs probeert hij aan Energiewacht Groep duidelijk te maken dat deze rekening niet door hem betaalt hoeft te worden. Na maanden over en weer contact te hebben gehad met Energiewacht Groep geeft hij het maar op. Hij wil van alle ellende af zijn dus betaalt hij maar de rekening.
Geen schuld
Toch bleef het knagen bij Rinie. Hij is niet de eigenaar van de boiler, niet de veroorzaker van het probleem. Hij heeft hier geen schuld. Energiewacht Groep blijft volhouden, ook het expertiserapport leggen ze gewoon naast zich neer. Als laatste strohalm mailt Rinie naar de Belbus.
Oplossing
De Belbus neemt per mail contact op met de Energiewacht Groep. Een uur later gaat de telefoon. Het is de directeur van Energiewacht Groep die aangeeft dat het probleem begin februari al opgelost is. Rinie krijgt het bedrag van de rekening terug. Dit is vreemd, Rinie wist echter nog van niks. Energiewacht Groep had geen contact met hem opgenomen. Nog een keertje bellen met Energiewacht Groep dus. In de tussentijd heeft de directeur van Energiewacht Groep een voicemail ingesproken op Rinie’s telefoon: ze gaan het oplossen, hij hoeft niet te betalen.
Op bezoek
Dit voelde voor Rinie niet goed. Hij heeft zo lang over en weer gemaild en gebeld naar Energiewacht Groep en na een jaar is het nu ineens opgelost? Hij wil toch graag weten waarom het allemaal zo lang heeft moeten horen. Op naar het hoofdkantoor van de Energiewacht Groep in Zwolle dus.
Daar aangekomen werden we opgewacht door directeur Auke Peringa. Hij vertelt ons dat het hun spijt hoe dit gelopen is. De overdracht van informatie en de communicatie tussen de afdelingen is niet goed gegaan. Ook noemt hij de ‘Wet van Murphy’: alles wat fout kan gaan ging fout. Een duidelijke reden waarom dit dan allemaal fout ging moest hij ons schuldig blijven. Wel krijgt Rinie het geld van de betaalde rekening terug én krijgt hij een vergoeding voor de waterschade aan zijn laminaat vloer.
Heb jij ook De Belbus nodig? Mail naar  belbus@bnnvara.nl . Like ook de Belbus op  Facebook  en volg de Belbus op  Twitter !
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!