Iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

  • Belbus: Onterechte kosten voor kapotte ketel

    Rubriek: Belbus

    Amber Belbus

    Stel: Je staat lekker onder de douche. Plots valt de druk weg en wordt het water koud. Je moet de douche uit, de trap op naar zolder om daar de ketel te resetten. Erg vervelend. Dit gebeurt Cees van Dijk sinds december regelmatig. Zijn ketel werkt niet goed. Het onderhoudsbedrijf van de ketel, Van Trigt Installaties, werkt slecht mee. Kees koopt noodgedwongen een nieuwe ketel maar zit wel met onterechte kosten voor eerdere reparaties.

    Koude douche
    De cv-ketel van Kees is 10 jaar oud. Bij aanschaf van de ketel gaat hij een onderhoudscontract aan met Van Trigt Installaties. In december valt de druk weg en staat hij regelmatig onder een koude douche. Hij belt naar van Trigt en zij sturen een monteur. Deze kijkt naar de ketel en geeft aan dat deze – op een kleine servicebeurt na - helemaal goed is. Voor deze onderhoudsbeurt betaalt Cees 95 euro. Dezelfde monteur constateert dat er een lekkage bij de vloerverwarming zit: dat zou wel eens de veroorzaker van het probleem kunnen zijn. Van Trigt biedt aan dit te repareren voor 150 euro. Cees heeft nog garantie op de vloerverwarming en gaat hier daarom niet mee akkoord: de garantie vervalt namelijk zodra er een derde partij aan de vloerverwarming gaat sleutelen. Een monteur van de vloerverwarming komt langs maar constateert dat hier helemaal geen lekkage zit. Kees moet echter wel tweehonderd euro aan onderzoekskosten betalen aangezien er geen defect is gevonden.

    Warmtewisselaar
    Weer belt Cees met Van Trigt en weer komt er een monteur. Deze vervangt voor 64 euro de ontluchters van de ketel. Ook dit mag niet baten: na twee weken valt de druk weer weg. Cees wordt er moe van en belt Van Trigt. Zij komen voor de derde keer langs. De monteur constateert nu dan eindelijk het defect: de warmtewisselaar is lek. Van Trigt zegt hier niks aan te kunnen doen. Cees moet bij de fabrikant van de ketel, Remeha, zijn. Op dit onderdeel blijkt Cees via Remeha nog garantie te hebben. Wel zegt de monteur van Van Trigt dat het Cees minimaal 250 euro kost om dit door Remeha te laten repareren.

    Meer kosten
    Cees vindt dit een vreemd verhaal. Remeha vermeldt in de algemene voorwaarden niks over extra kosten binnen de garantieperiode. Hij belt Remeha op en krijgt te horen dat zij geen directe zaken met de consument doen. Het hoort via de installateur te lopen. Hij belt weer met van Trigt en zij doen hem een voorstel: Als hij via Van Trigt een nieuwe ketel aanschaft krijgt hij de kosten van de twee reparatiebeurten à 150 euro terug. Inmiddels zijn de kosten, door het onderzoek naar de vloerverwarming, opgelopen tot veel meer en dus gaat Kees hier niet mee akkoord.

    Belbus
    Cees voelt zich verkeerd geïnformeerd door Van Trigt en klopt aan bij Remeha met het volgende idee: hij koopt een nieuwe ketel bij Remeha. De oude ketel stuurt hij op voor onderzoek. Als het de warmtewisselaar blijkt te zijn krijgt hij het bedrag voor reparatie hiervan terug. Remeha gaat hiermee akkoord en inderdaad blijkt de warmtewisselaar kapot. Cees krijgt een vergoeding van 539 euro. Alle eerdere kosten die Cees bij Van Trigt heeft gemaakt zijn dus onterecht. Hij wil het bedrag voor de gemaakte kosten terug. Dit is bijna 300 euro. Van Trigt is het hier niet mee eens en reageert vervolgens niet op een aangetekende brief van Cees. Als laatste hoop mailt Cees naar de Belbus.

    Oplossing
    Amber en Cees gaan samen op pad naar Van Trigt Installaties. De manager wacht Amber en Cees op aangezien de eigenaar van het bedrijf zelf niet wil reageren. De manager blijft herhalen dat fouten menselijk zijn. Volgens hem heeft de monteur de eerste twee keer niet kunnen zien dat de warmtewisselaar lek is. Uiteindelijk geeft de woordvoerder aan met zijn baas te gaan overleggen. Hij kan niet beloven dat er een oplossing gevonden wordt. Na de uitzending wordt Cees echter gebeld door Van Trigt: ze blijven erbij dat ze alles in het werk hebben gesteld het defect op tijd te vinden maar begrijpen ook Cees zijn verontwaardiging. Daarom bieden ze hem aan de helft van de kosten te vergoeden. Hier gaat Cees mee akkoord.

    Belbus nodig?
    Heb jij ook De Belbus nodig? Mail naar belbus@bnnvara.nl. Like ook de Belbus op Facebook en volg de Belbus op Twitter!