Iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

  • Kassa's Boodschappenmandje: Supermarkt Dirk is het goedkoopst

    Rubriek: Tests

    Boodschappen, supermarkt 930x520

    Opvallende resultaten in deze nieuwe editie van Kassa’s Boodschappenmandje. Nieuwkomer Dirk is direct de goedkoopste terwijl we het duurst uit zijn bij de Aldi en Lidl. In totaal zijn we in vergelijking met vorig jaar gek genoeg iets goedkoper uit.

    Zoals ieder jaar gaat Kassa in 6 supermarkten op zoek naar de goedkoopste varianten van producten in ons mandje. Dit jaar kochten we de 27 producten die een gemiddeld gezin wel eens in huis heeft bij winkels in Almere.

    Het goedkoopst waren de producten in Kassa's Boodschappenmandje bij Dirk, daar waren we 42,25 euro kwijt. Jumbo staat op plek 2, met een boodschappenmandje van €42,90. Bij de Plus €44,31 en bij Albert Heijn €46,18. Het meeste zijn we kwijt bij de Lidl met €46,97 en Aldi met €47,51.

    Discounters duurder dan servicesupermarkten

    "Het is de wereld op zijn kop”, aldus supermarktdeskundige Paul Moers. De budgetproducten bij de servicesupers Albert Heijn, Jumbo en Plus zijn goedkoper dan de producten van discounters Aldi en Lidl. Bij de servicesupers zijn we ook nog eens minder kwijt dan een jaar geleden terwijl de discounters duurder uit zijn voor de producten in Kassa's Boodschappenmandje.

    Maar Moers heeft er wel een verklaring voor. "Servicesupers houden de prijzen voor budgetproducten laag. Zij kunnen dit doen omdat dit voor hen bijproducten zijn.” Stijgende loon- en vestigingskosten en de verhoogde btw rekenen de Albert Heijn, Jumbo en Plus door in de rest van hun assortiment. "Maar Aldi en Lidl kunnen dat niet." De twee discounters hebben een beperkter assortiment en moeten alle kosten daar wel in berekenen.

    Aldi en Lidl "kampioen kwaliteit"

    Moers stelt echter dat Aldi en Lidl wel de kampioen zijn in het leveren van kwaliteit voor een lage prijs. Het lukt de andere partijen wel met budgetproducten op prijs te concurreren met de discounters, maar de kwaliteit daarvan blijft achter.

    Alleen Albert Heijn zou volgens de supermarktkenner ook in die richting stappen maken. Door zo'n duizend producten in prijs te verlagen maar in kwaliteit te verhogen zou de supermarkt ook op dit vlak de concurrentie met Aldi en Lidl aan willen gaan. "De kwaliteit van budgetproducten bij Albert Heijn benadert inmiddels die van de discounters, maar daar zijn ze wel 10 jaar mee bezig geweest", stelt Moers.

    Reacties supermarkten

    Aldi wil "evenals eerdere jaren benadrukken dat door de huidige opzet van de test de prijs-kwaliteitverhouding van producten is losgelaten. Er wordt slechts naar de prijs gekeken. Dat betreuren we." Volgens Lidl worden er appels met peren vergeleken: "De klant krijgt op deze manier geen eerlijk (prijs) beeld geschetst." De volledige reactie van de Lidl lees je hier.

    Albert Heijn geeft aan dat de prijzen van concurrent Jumbo per vestiging kunnen verschillen. De winkel van Jumbo in Almere lijkt op basis van online onderzoek van Kassa voor de producten in Kassa's Boodschappenmandje representatief te zijn voor ruim 90% van de winkels van Jumbo. Jumbo zelf wil dit uit concurrentieoverwegingen echter niet bevestigen.

    Plus stelt dat de jonge kaas net voor onze meting in prijs is verlaagd, maar dat Kassa waarschijnlijk nog een oude verpakking heeft gekocht die 13 cent duurder is. Dirk geeft aan dat het één van de speerpunten van de supermarktketen is dat de consument goedkoop zijn boodschappen kan doen.

    Regels Kassa's Boodschappenmandje

    Kassa hanteert een aantal regels voor de test. Zo kiest Kassa de goedkoopste versie van de producten die op Kassa's boodschappenlijstje staan. Lees de volledige regels hier.

Reacties supermarkten

Aldi wil "evenals eerdere jaren benadrukken dat door de huidige opzet van de test de prijs-kwaliteitverhouding van producten is losgelaten. Er wordt slechts naar de prijs gekeken. Dat betreuren we." Volgens Lidl worden er appels met peren vergeleken: "De klant krijgt op deze manier geen eerlijk (prijs) beeld geschetst." De volledige reactie van de Lidl lees je hier.

Albert Heijn geeft aan dat de prijzen van concurrent Jumbo per vestiging kunnen verschillen. De winkel van Jumbo in Almere lijkt op basis van online onderzoek van Kassa voor de producten in Kassa's Boodschappenmandje representatief te zijn voor ruim 90% van de winkels van Jumbo. Jumbo zelf wil dit uit concurrentieoverwegingen echter niet bevestigen.

Plus stelt dat de jonge kaas net voor onze meting in prijs is verlaagd, maar dat Kassa waarschijnlijk nog een oude verpakking heeft gekocht die 13 cent duurder is. Dirk geeft aan dat het één van de speerpunten van de supermarktketen is dat de consument goedkoop zijn boodschappen kan doen.

Regels Kassa's Boodschappenmandje

Kassa hanteert een aantal regels voor de test. Zo kiest Kassa de goedkoopste versie van de producten die op Kassa's boodschappenlijstje staan. Lees de volledige regels hier.

Fragment