Iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

  • De ergernis van te grote postverpakkingen

    verhuisdoos.jpg

    Een USB-stick in een doos van A3-formaat of een nagellakje in een soort schoenendoos… Wie kent het niet? Wanneer je online iets koopt gebeurt het regelmatig dat er een grote doos met weinig inhoud bezorgd wordt. Het zorgt niet alleen maar voor irritatie bij de ontvanger, het is ook slecht voor het milieu.

    Wat gaat er fout?
    Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) houdt zich bezig met het zo duurzaam mogelijk maken van verpakkingsmaterialen. Daarnaast zijn zij opdrachtgever van het Meldpunt verpakkingen, waar consumenten te grote of overbodige verpakkingen kunnen melden.
    Volgens het KIDV is het gevolg van de te grote dozen dat er te veel grondstoffen (zoals papier en karton) worden gebruikt. Daarnaast wordt er ook te veel lucht verstuurd, wat op zijn beurt zorgt voor meer transportkosten en brandstofgebruik.

    Hester Klein Lankhorst, directeur van het KIDV, legt uit dat webshops altijd een bepaald aantal dozen in hun magazijn hebben. Uit deze dozen moet een keuze gemaakt worden. Dat wordt soms door een werknemer gedaan, die de bestelling bij elkaar zoekt en inpakt, of door een geautomatiseerd inpaksysteem. Als het via een geautomatiseerd systeem gaat, worden alle producten in een computer ingevoerd. Bij deze invoering wordt aangegeven hoe groot, zwaar en breekbaar het product is. Als je dan online je bestelling plaatst bepaalt een computer aan de hand van deze gegevens welke doos erbij past. Deze geautomatiseerde systemen moeten ook kiezen uit een selectie beschikbare dozen, waardoor het zo kan zijn dat voor een specifieke bestelling geen geschikte doos aanwezig is. Om dit te voorkomen moeten bedrijven volgens Hester Klein Lankhorst beter inventariseren welke producten ze verkopen. Zo kunnen ze hier vervolgens hun dozen optimaal op aansluiten.

    Daarnaast kan een product verkeerd in het systeem zijn ingevoerd, bijvoorbeeld omdat de eigenschap ‘breekbaar’ is aangevinkt of omdat de verkeerde maten zijn opgegeven.

    Verduurzamingsplannen
    Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor Nederlandse webshops, heeft verduurzamingsplannen opgesteld. In deze plannen hebben alle aangesloten webwinkels doelen gesteld om duurzamer om te gaan met verpakkingsmateriaal. Directeur Wijnand Jongen ziet dit als iets revolutionairs, omdat er door webwinkels nog totaal niet stilgestaan wordt bij het feit dat verpakkingen duurzamer kunnen. De meest wenselijke situatie zou volgens hem zijn dat pakketjes worden gemaakt om het product heen. Dus dat er wel 100 verschillende types dozen zijn, waarbij bijna geen lucht om producten zit. Om dit te bereiken geven ze leden, consumenten en post- en pakketbedrijven voorlichting om meer bewustzijn te creëren.

    Wehkamp heeft als een van de eerste grote webwinkels een distributiecentrum opgezet waarin rekening gehouden wordt met het duurzaam omgaan met materialen. Zij hebben machines gekocht die pakketjes zo weinig mogelijk lucht laten bevatten.

    Voor kleinere webshops zijn deze veranderingen moeilijker, zij hebben immers niet het geld om te investeren in grote distributiecentra. Jongen zegt dat het hier van belang is dat zij gaan samenwerken en bijvoorbeeld samen gebruik gaan maken van grote, duurzame centra.

    De kracht van de consument
    Ook onderstreept Jongen hoe belangrijk de kracht van de consument is om webshops te stimuleren beter om te gaan met verpakkingsmaterialen. Als consumenten groenere verpakkingen eisen, zullen zij uiteindelijk aan deze vraag moeten voldoen. Maar als consument is momenteel niet te zien of een webshop je pakketje wel duurzaam inpakt. Vandaar dat Thuiswinkel.org graag een goedkeuring wil verankeren in het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk. Webshops die goed en proactief bezig zijn krijgen dan bijvoorbeeld een groene pluim op hun certificaat. Zo worden ze gestimuleerd door positieve beloning en kan de consument hierin een overweging maken bij een bestelling.

    Daarbij heeft de consument natuurlijk ook zelf de verantwoordelijkheid in zijn koopgedrag. Het bestellen van alleen een nagellakje of batterij is niet erg milieuvriendelijk. Het is daarom volgens het KIDV raadzaam om zoveel mogelijk producten in één keer te bestellen en verpakkingen goed te recyclen.

    Naar aanleiding van de uitzending van Kassa heeft de Vogelbescherming aangegeven aparte verzenddozen te gaan aanschaffen om ook kleine bestellingen duurzaam te verzenden.

Fragment