Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Editie Enigma abonneert onterecht

25-05-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Fallback image for card
De Belbus gaat deze week naar Jan en Branca Halkes in Utrecht. In december wordt Branca gebeld door een callcentermedewerker van Editie Enigma. Branca zou onlangs in een enquete hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn in puzzelen en lezen. Branca is verrast: ze houdt helemaal niet van puzzelen en lezen doet ze vrijwel nooit.
 
De callcentermedewerker blijft toch doorpraten: ze vertelt Branca dat ze haar een gratis proefexemplaar mag aanbieden voor het maandelijkse puzzelblad Editie Enigma. Ze geeft aan dat Editie Enigma graag de mening van Branca over het blad wil weten. Branca is een beetje overrompeld door het gesprek; de callcentermedewerkster praat erg snel en bovendien is Branca van Portugese afkomst waardoor ze alles minder goed begrijpt. Uiteindelijk geeft ze toe een gratis proefexemplaar te ontvangen.
In februari ligt er een brief op de mat. Wat blijkt? Branca zit vast aan een halfjaarabonnement van Editie Enigma voor 62 euro. Samen met haar man Jan Halkes probeert ze uit te zoeken hoe dit is gekomen. Jan verstuurt een email, en krijgt als antwoord dat Branca zich wel degelijk bewust heeft geabonneerd op het tijdschrift. Als bewijs wordt de gespreksopname meegestuurd.
Jan is verbaasd: pas na twee keer het gesprek te hebben beluisterd weet hij hoe de vork in de steel zit. Tussen neus en lippen door heeft de callcentermedewerker laten weten dat wanneer ze niet door wilde gaan met het blad, ze dit na twee weken moest aangeven. De woorden gratis worden vaker genoemd, het woord abonnement twee keer aan het einde van het gesprek.
Jan en Branca weigeren te betalen, en laten dit ook weten via email en aangetekende brieven. Inmiddels heeft Editie Enigma een incassobureau ingeschakeld en wordt er gedreigd met een deurwaarder: laat de Belbus maar komen!
Belbusdeskundige is deze week advocaat Bas van Batenburg, van Van Batenburg & Van der Vlies Advocaten. Bas meent dat Branca onterecht aan een abonnement vastzit. “Als een aanbieder iets pretendeert gratis aan te bieden, maar op slinkse wijze daar verplichtingen aan koppelt zoals een abonnement is dat niet toegestaan. Dat betekent dat Branca zich op basis van bedrog of dwaling kan beroepen op vernietiging van de overeenkomst.”
De directeur van Editie Enigma is het aanvankelijk niet eens met Jan, Branca en Bas. Maar na het beluisteren van de opname ziet hij in dat het gesprek voornamelijk in het begin rommelig is verlopen.
Bas benadrukt dat deze manier van verkopen niet op eerlijke wijze gaat, maar daar is de directeur het niet mee eens. Toch heeft Editie Enigma besloten om de claim in te trekken. Jan en Branca hoeven dus niet meer te betalen. Overigens staan er een behoorlijk aantal klachten op de site van Kassa
Heeft u ook klachten over Editie Enigma? Dan kunt u deze per telefoon, email of brief melden bij de Consumentenautoriteit .
Voor consumenten problemen: schrijf naar Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum of mail naar belbus@vara.nl
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!