Iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

  • Enorme schade door gemeentelijke pollers

    Pollers

    Auto’s, vrachtwagens, stadsbussen en fietsers maar ook de brandweer, ambulances en de politie. In de afgelopen jaren knalden ze allemaal op pollers. De bewegende paaltjes worden door gemeenten gebruikt om binnensteden verkeersluw te houden of sluiproutes te blokkeren. Uit onderzoek van Kassa blijkt dat er vanaf 2010 in Nederland minstens 2539 aanrijdingen waren met pollers.

    Eén van die slachtoffers is Angelique Geijer uit Zwolle. Zij reed op 4 augustus 2016 op de Kerkstraat in haar woonplaats op een snorfiets toen ze onverwacht werd gelanceerd door een poller. Gijer landde op haar gezicht en raakte zwaargewond. Ze liep bij het ongeluk schedelbasisfracturen, diverse andere botbreuken en een hersenkneuzing op. Een half jaar later kan ze nog steeds niet werken en is het onzeker of ze ooit volledig hersteld.

    2539 ongelukken, 7,7 miljoen euro schade aan pollers
    Landelijke cijfers over het aantal ongelukken met pollers zijn er niet. Kassa vroeg aan gemeenten met de paaltjes hoeveel aanrijdingen er waren. 32 gemeenten konden cijfers leveren. Opgeteld komen zij tot 2539 geregistreerde ongevallen vanaf 2010. Het daadwerkelijke aantal ligt vermoedelijk hoger omdat gemeenten vaak alleen ongelukken registreren als er schade ontstaat aan de poller. Maar paaltjes raken bij aanrijdingen door bijvoorbeeld fietsers niet per se beschadigd. De fietser kan echter wel degelijk met schade en letsel achterblijven. De schade aan pollers zelf bedroeg ruim 7,7 miljoen euro. Onduidelijk is hoe groot de schade is aan voertuigen of het letsel bij slachtoffers.

    Weginrichting laat vaak te wensen over
    Om de schade aan pollers vergoed te krijgen klopten gemeenten in het verleden vaak aan bij het Waarborgfonds Motorverkeer. Maar dat schadekosten liepen in 2013 zo hoog op dat het fonds besloot niet langer zomaar te vergoeden. Bij zakpalen die vaker betrokken zijn bij aanrijdingen gaat het waarborgfonds sindsdien kijken naar de situatie ter plaatse. Ook kwam er een onderzoek naar 90 pollers. Daarbij bleek dat in de helft van de gevallen de weginrichting rond de palen niet voldeed aan de voorschriften. Als de verkeerssituatie eruitziet als een doorgaande weg en een bus of taxi rijdt vlak voor je gewoon door, dan kan het dat je als bestuurder waarschuwingssignalen als borden mist en door de poller wordt verrast. 

    Veiliger alternatieven voor poller beschikbaar
    Sommige gemeenten zijn al helemaal klaar met de pollers. Alkmaar gaat overstappen naar camera’s met kentekenherkenning en Delft maakt daar al een klein jaar gebruik van. Bestuurders die toch doorrijden krijgen dan een boete van 90 euro op de deurmat. Maar zij zelf en hun voertuig blijven wel heel. Enkele andere gemeenten zijn bezig met een proef met kentekenherkenning. Volgens de gemeente Delft is het nieuwe systeem veiliger voor weggebruikers en goedkoper voor de gemeente dan de pollers. Een ander alternatief is het gebruik van slagbomen. Die zijn vaak beter zichtbaar voor weggebruikers en zorgen volgens schade-experts voor minder schade aan voertuigen. Pollers kunnen zich bijvoorbeeld onder in de auto boren waardoor flinke schade kan ontstaan.

    Ook Zwolle start een proef met kentekenherkenning. Op de plek waar Angelique Geijer zwaargewond raakte, blijven de pollers een jaar lang omlaag. Directe aanleiding zijn meerdere ongelukken met de poller waar ook Geijer tegenaan reed. De verzekeraar van de gemeente Zwolle weigert tot nu toe wel aansprakelijkheid voor haar schade.

    Gemeenten aansprakelijk voor schade
    Tot nu toe lukt het gemeenten om een groot deel van de schade aan pollers te verhalen op de verzekering van bestuurders. Maar volgens letselschade-advocaat Bas van Batenburg van Batenburg & Pracht Advocaten zijn gemeenten wel degelijk zelf aansprakelijk als er sprake is van een gevaarlijke situatie en er vaker ongelukken met de pollers waren. Van een gevaarlijke situatie is sprake als je er als normaal oplettend burger niet op bedacht hoeft te zijn. Ook speelt het een rol dat er een goedkoper, veiliger alternatief beschikbaar is met de kentekenregistratie en gemeenten ook kunnen kiezen voor slagbomen. Een voorbeeldbrief om de gemeente aansprakelijk te stellen vindt u hier.

Fragment