Iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

  • Eyelove oogmeting ver onder de maat

    groen oog 930x520

    Brillenketen Eyelove adverteert met volkszanger René Froger als boegbeeld voor hun multifocale bril, inclusief oogmeting. In de reclame is te zien hoe Froger achter een apparaat plaatsneemt voor de oogmeting en vervolgens een bril krijgt aangereikt waarmee hij veraf 'én dichtbij' scherp kan zien. Je zou dan ook verwachten dat de oogsterkte voor zowel veraf als dichtbij wordt opgemeten door Eyelove, maar dat blijkt niet het geval...

    Leessterkte uit tabel
    Een multifocale bril houdt in dat je met dezelfde bril zowel veraf scherp kunt zien, en dichtbij scherp ziet om te kunnen lezen. Als je naar de winkel gaat voor een oogmeting voor een multifocale bril, dan mag je ervan uitgaan dat de oogsterkte voor veraf en de leessterkte voor dichtbij nauwkeurig worden opgemeten. Maar wat blijkt in het geval van Eyelove; de sterkte voor veraf wordt globaal gemeten met een zogeheten autorefractor (een meetcomputer) en de leessterkte wordt helemaal niet opgemeten, maar ingevuld aan de hand van een tabel waarop een bepaalde 'leesadditie' aan leeftijd is gekoppeld. Die 'additie' wordt opgeteld bij de sterkte voor veraf, en het resultaat daarvan noem je de leessterkte. Eyelove verkoopt haar brillen bij bestaande drogisterijen, zoals Etos, DIO en DA. Kassa nam de proef op de som en een verslaggever laat in twee drogisterijen waar Eyelove mee samenwerkt haar ogen opmeten voor een multifocale bril. Ook hier wordt door de medewerkers bevestigd dat de leessterkte niet wordt opgemeten, maar wordt bepaald aan de hand van de leeftijd tabel.

    Gevaarlijk
    Met deze bevindingen gaan we langs bij Riens Gort, optometrist, bestuurslid van het Optometristen Collectief Rijnmond en lid van de Geschillencommissie Optiek. De oogmeting die onze verslaggever bij Eyelove heeft laten doen wijkt af van de nauwkeurige meting van de optometrist. Gort stelt dat een leeftijd altijd een indicatie kan zijn voor een bepaalde leessterkte, maar dat vervolgens altijd nog een nauwkeurige meting van de leessterkte moet plaatsvinden om deze exact te kunnen bepalen. Daarnaast wordt ook de sterkte voor veraf door Eyelove alleen globaal opgemeten, met de zogeheten autorefractor. Gort legt uit dat dit apparaat de globale sterkte meet, deze dient gebruikt te worden als indicatie om van daaruit de exacte sterkte op te meten. Als die sterkte niet nauwkeurig wordt opgemeten kan dat volgens Gort gevaarlijke situaties opleveren, bijvoorbeeld in het donker op een provinciaalse weg. Dan kan een sterkte van -1 als je eigenlijk -2 nodig hebt al gevaarlijk zijn.

    Reclame Code Commissie
    Boudewijn Kiers was op zoek naar een multifocale bril en ging naar aanleiding van de reclame naar een Eyelove winkel. Toen hij vroeg hoe de leessterkte eigenlijk werd opgemeten kreeg hij te horen dat die niet gemeten wordt, maar dat wordt uitgegaan van een gemiddelde leessterkte per leeftijdscategorie die van een tabel wordt afgelezen. Dit zat hem niet lekker, en Kiers besloot dan ook om een klacht bij de Reclame Code Commissie in te dienen. Deze heeft op 30 april uitspraak gedaan in de zaak en stelt dat de Eyelove reclame met René Froger misleidend is ‘omdat daarin niet duidelijk wordt gemaakt dat het leesgedeelte van de bril op een andere wijze dan door meting met een apparaat wordt bepaald’. De RCC stelt dus dat met de reclame van Eyelove de indruk wordt gewekt dat ook de leessterkte wordt opgemeten, terwijl dat in de praktijk niet gebeurt. Consumenten worden op deze manier verkeerd voorgelicht. Zij beveelt Eyelove dan ook aan om niet meer op deze manier reclame te maken. Eyelove heeft laten weten bezwaar aan te tekenen tegen de uitspraak.

    Reactie Eyelove
    Paul Berkelmans, directeur van Eyelove, reageert in de uitzending. Volgens Berkelmans zijn er juist veel tevreden klanten en staat hij achter de meetwijze van Eyelove.

Fragment