Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Gedupeerden nepincassobureau Unic Parts

27-10-2018
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
79 keer bekeken
  •  
geld euro stapel sparen2
De telefoon gaat. Je neemt op en iemand van een incassobureau zegt dat je een flinke rekening open hebt staan en dat je direct geld moet overmaken. Anders zal er binnenkort een deurwaarder op de stoep staan. Daarnaast weet de persoon aan de andere kant van de lijn ook je naam, e-mailadres en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer. De druk om direct te betalen wordt ondertussen opgevoerd. Dit gebeurde een grote groep mensen die in de afgelopen maanden door het bedrijf Unic Parts zijn gebeld. Maar over het bedrijf zelf is nauwelijks informatie te vinden. Kassa zoekt uit wat er aan de hand is.  
Direct overmaken
Ook Lisette Donkers uit Enschede werd de dupe van de slinkse werkwijze van Unic Parts. Ze wordt gebeld door een medewerker van Unic Parts incasso die stelt dat Lisette een schuld heeft van zo’n 1000 euro voor verschillende abonnementen die ze zou hebben afgesloten maar nooit heeft betaald. Lisette herkent zich daar niet in, maar schrikt zo van de dreigende telefoontjes dat ze uit angst bijna 300 euro overmaakt. Unic Parts blijft bellen en druk uitoefenen om meer geld te betalen voor zogenaamde openstaande schulden. Zelfs nadat haar moeder zich ermee bemoeit en Lisette een mail krijgt dat haar dossier wordt gesloten blijven ze bellen. De angst en spijt bij Lisette is groot.
Turkije
Kassa ging opzoek naar de eigenaar van dit bedrijf en kwam in eerste instantie in Nijmegen terecht. Daar loopt het spoor dood bij een cafetaria op het adres waar Unic Parts zich zou moeten bevinden. De eigenaar van de cafetaria zegt niets met het bedrijf te maken te hebben. De zoektocht leidt daarna verder naar Unitedcall, een bedrijf met vier callcenters gevestigd in Turkije. Het lijkt erop dat de medewerkers van dat callcenter dezelfde mensen zijn die voor Unic Parts bellen om onwetende consumenten over te halen geld te betalen voor niet bestaande facturen. De eigenaar krijgen we ook daar niet te spreken.
Intimidatie en kennistekort
Don Ceder, advocaat bij Ceder advocaten en gespecialiseerd in schuldenproblematiek, reageert in de studio. Hij probeert mensen te waarschuwen voor dit soort foute praktijken. Volgens Ceder zijn het vaak kwetsbare mensen die het slachtoffer worden van dit soort intimidatie. Een groot probleem is volgens hem het kennistekort bij de consument. Door mensen weerbaarder te maken zullen steeds minder mensen in dit soort acties trappen. Ceder legt uit dat de werkwijze die Unic Parts hanteert niet mag. Aanmaningen hoor je altijd via brievenpost te ontvangen, en daarna heb je 14 dagen om te reageren. Ook de dreigementen van Unic Parts snijden geen hout: Er kan geen beslag worden gelegd op een rekening zonder dat een rechter daartoe oordeelt.
Vijf tips van advocaat Don Ceder hoe je een nepincassobureau herkent en hoe je jezelf hiertegen kunt wapenen:
1) Vraag altijd naar een overeenkomst.
Als je wordt gebeld door een incassobureau voor een rekening die jij niet herkent is het verstandig om naar de oorspronkelijke overeenkomst te vragen. Vraag naar een overeenkomst of bewijs waaruit blijkt dat jij de voorwaarden kende en dat je hiermee akkoord bent gegaan. Die moeten ze per post naar je opsturen zodat je op papier rustig kunt nalezen waar het overgaat. Heb je een brief gekregen van een incassobureau met een overeenkomst en twijfel je of die echt is? Op de site van de Autoriteit Consument en Markt staat een handige tool waarmee je dit kunt checken. 
2) Vraag altijd om een specificatie overzicht.
Vraag niet alleen om de factuur maar vraag ook naar het specificatieoverzicht. Hierin moet staan wat de hoofdsom, de incassokosten zijn en of er andere kosten worden gerekend. Laat ook dit document per post naar je versturen. Als ze dit niet willen of kunnen doen is het mogelijk een nepincassobureau. 
3) Vraag altijd om een schriftelijke bevestiging.
Een contract aangaan via de telefoon is vaak niet compleet zonder een schriftelijke bevestiging. Op consuwijzer  kun je meer vinden over wanneer je vast zit aan een contract nadat je aan de telefoon ja hebt gezegd. Hier  vind je de regels waar telemarketing bedrijven zich aan moeten houden.
4) Er kan alleen beslag worden gelegd of een deurwaarder worden ingezet na een vonnis.
Als er aan de telefoon wordt gedreigd met een deurwaarder die beslag komt leggen is dat dus niet zomaar mogelijk. Ook voor een beslaglegging op je bankrekening moet er een vonnis zijn uitgesproken door een rechter. Dan pas kan een deurwaarder aan de slag. Meer informatie over het verschil tussen een deurwaarder en incassobureau vind je hier.
5) Ga altijd op zoek naar de kosteloze aanmaning.
Er mogen geen extra kosten in rekening worden gebracht voordat iemand je kosteloze herinnering heeft gehad en jij veertien dagen de tijd hebt gekregen om die te betalen.
Op de site van de Autoriteit Consument en Markt staan voorbeeldbrieven die je naar een incassobureau kunt sturen als er iets niet klopt of je er het niet mee eens bent.
Reactie Unic Parts
Unic Parts wilde niet in de studio reageren. Mehmet E., de eigenaar van Unic Parts, laat in een email weten geschrokken te zijn van de klachten en de gedupeerden te willen compenseren. De volledige reactie lees je hier .
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!