Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Gedupeerden Noord-Holland Dakkapellen hebben te maken met oude bekende van Kassa

06-05-2017
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
3269 keer bekeken
  •  
dakkapel 930x310
Een dakkapel kan een mooie toevoeging zijn aan je woning. Je besluit enkele offertes op te vragen, gaat uiteindelijk met een bedrijf in zee en doet een aanbetaling van enkele duizenden euro’s. Klanten van Noord-Holland Dakkapellen uit Purmerend wachten echter al maanden op hun dakkapel…
Keer op keer uitgesteld
Trung Phan uit Alkmaar is één van hen. Hij tekent de overeenkomst en betaalt 4200 euro aan. Ook zijn buurman besluit een dakkapel te laten plaatsen door hetzelfde bedrijf en doet een aanbetaling van 2600 euro. De dakkapellen zouden eind januari worden geplaatst, maar de afspraak is inmiddels bijna tien keer verzet. Het weer, ziekte, privéomstandigheden, problemen met de kozijnleverancier… Trung heeft het allemaal voorbij horen komen. Hij zit ruim drie maanden later met een hoogzwangere vrouw, maar – net als zijn buurman – nog zónder dakkapel.
Ontevreden
Saskia Bieman, eveneens uit Alkmaar, krijgt wél haar dakkapel geplaatst. Ze is echter uiterst ontevreden, aangezien haar dakkapel scheef geplaatst is, haar muren en een raam beschadigd zijn, er slordig is afgewerkt én bovendien de horren en rolluiken niet zijn opgeleverd. Bouwkundig adviseur Jacques Stui , aangesloten bij De Bouwkeurmeesters stelt vast dat het werk inderdaad niet naar behoren is gedaan. Saskia stuurt een ingebrekestelling en plaatst haar klacht online, waarna ze wordt verzocht haar klacht offline te halen. Anders krijgt ze haar horren en rolluiken niet en volgen er mogelijk juridische stappen. De horren en rolluiken heeft ze inmiddels, maar ze wil anderen vooral behoeden voor dit bedrijf.
Oude bekende
Trung en Saskia, maar ook andere gedupeerden die zich bij ons melden, doen zaken met een oude bekende van Kassa: Alwin Colenbrander. In 2014 liet hij klanten van Kompas Dakkapellen, dat op naam van zijn zus staat, zitten met hun klachten. Dat bedrijf is failliet gegaan, maar nu zorgt Colenbrander opnieuw voor problemen met Noord-Holland Dakkapellen. Noord-Holland Dakkapellen staat op naam van zijn vrouw Monique Sibbelee, met wiens achternaam Alwin zich ook geregeld voorstelt bij potentiële klanten. Pas nadat er problemen ontstaan, ontdekken ze dat het Alwin Colenbrander betreft.
Wat kan je doen?
Ook Joris Bloem uit Heemstede wacht – na een aanbetaling van 9500 euro – al ruim vijf maanden op zijn dakkapellen. Hij schakelt daarom zijn rechtsbijstandsverzekering in. Zijn juridisch adviseur Bram van der Woude van VvAA zegt: “Als consument ga je een overeenkomst aan, daaruit vloeien van beide kanten verplichtingen. Als de plaatsing van een dakkapel niet binnen een redelijke termijn gebeurt, dan is de eerste stap het in gebreke stellen van het bedrijf. Het is raadzaam dit in ieder geval per aangetekende post en mail te doen. Je geeft ze dan nog een laatste kans. Mocht dat ook niets opleveren, dan kun je de overeenkomst laten ontbinden en het aanbetaalde geld terugeisen.” Als ze al wel op het dak zijn geweest, maar bepaalde werkzaamheden niet worden afgemaakt, is er ook de mogelijkheid om een andere partij in te schakelen en de gemaakte kosten te verhalen op het eerste bedrijf. Dan moet wel duidelijk vastgesteld worden wat de situatie is voor een tweede bedrijf de werkzaamheden alsnog uitvoert of herstelt. Het is raadzaam om eerst te overleggen met een jurist voordat je met een ander bedrijf in zee gaat.
Volgens Van der Woude is het grootste risico dat het bedrijf failliet wordt verklaard. Dan moet je je namelijk tot de curator richten en sta je als consument achteraan de rij.
Research
Het advies is om goed te researchen voor je een dergelijke klus aanneemt. “Probeer uit te zoeken met wat voor partij je te maken hebt, wat hun referenties zijn, of je ervaringen van andere klanten kunt vinden.”, aldus Van der Woude. Vraag daarnaast een vrijblijvende offerte aan. Als je in zee gaat met een bedrijf, laat dan een duidelijke leverdatum op papier zetten. Daarnaast moet je je realiseren dat een aanbetaling van 50% (of zelfs meer) voordat er iets geplaatst is, de nodige risico’s met zich meebrengt. “Een aanbetaling van 10 tot 20 procent vind ik in dit geval redelijk.”
Cor Arnold van Hollandia Dakkapellen pleitte in 2014 voor een specifiek keurmerk voor dakkapellen. Dit keurmerk (Vast en Zeker aan Huis) is er inmiddels; hier zijn momenteel 25 bedrijven bij aangesloten.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!