Iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

  • Het vervolg van 'Röllfink: droomkasten wordt een nachtmerrie'

    Voor wie al langer een fraaie inbouw- of inloopkast zocht, bood tot begin dit jaar de professionele website van Röllfink uitkomst: een wervende tekst met een prachtige belofte. 'Kies je droomkast. Voor ieder budget. Bij een familiebedrijf waar kwaliteit en vakmanschap centraal staat.' Dat bovendien CBW-erkend is, een soort keurmerk voor de woonbranche.

    Geannuleerde afspraken
    Sinds april vorig jaar verkocht Röllfink deze droomkasten in Nederland en België. De kasten worden samen vertegenwoordigers die aan huis komen uitgekozen en op maat gemaakt in een eigen fabriek. De levertijd is aanvankelijk 6-8 weken, later wordt dat 6-12 weken, althans volgens de website. De op maat gemaakte inbouwkasten en inloopkasten zouden bij levering door eigen vakbekwame monteurs perfect in elkaar gezet worden. Dat was de belofte. De klanten moeten wel meteen aanbetalen, 25% meteen en al snel 45% omdat de materialen nog moeten worden ingekocht. Een totale aanbetaling dus van 70% dus. En al er niet snel betaald wordt, volgt al gauw een verzoek tot aanbetaling.

    Alleen gaat de levering niet zo snel als de facturering. Afspraken worden op het laatste moment geannuleerd, de levering steeds weer uitgesteld. Röllfink communiceert niet of slecht, klanten moeten er zelf altijd weer achterheen. En als er contact is, wordt er steeds weer opnieuw beloofd dat het allemaal perfect in orde komt. Maar als er al uiteindelijk geleverd wordt, is de kwaliteit slecht (‘troep’, zegt een oud-werknemer die zich tot Kassa wendt), passen de kasten niet, ontbreken onderdelen en wordt het werk niet afgemaakt. Wat volgt is een maandenlange lijdensweg voor de klanten die al een flinke aanbetaling hebben gedaan - soms wel 6000 euro - maar naar hun droomkast kunnen fluiten.

    Vooral vanaf januari 2018 ontstaat een stroom aan negatieve reacties op Facebook en op een reviewsite als Klachtenkompas. Het bedrijf lijkt dan al flink in zwaar weer te zitten. Dat horen we van een oud-werknemer die bevestigt dat heel veel klanten naar hun kast en centen kunnen fluiten. Hij schetst een bedrijf dat al maandenlang in de problemen zit, waar werknemers en schuldeisers niet betaald worden en de klant op de laatste plaats komt.

    Geroyeerd
    Op woensdag 21 februari 2018 wordt het bedrijf geroyeerd door CBW-erkend, het keurmerk van de woonbranche. CBW-erkend, dat Röllfink eerder heeft opgeroepen ook bij hen binnengekomen klachten op te lossen, is zelf ook gedupeerd. De bijdrage voor het garantiefonds van CBW-erkend is sinds het begin, mei vorig jaar, niet betaald.

    De man achter Röllfink is de ondernemer Nol Roelevink, ook wel Noll Roelevink of Nol Röllfink. Hij heeft nog een aantal andere bedrijven en een ‘kleurrijk’ verleden, waarin hij ook met Justitie in aanraking is geweest. Oud-curator Tjitze Pasma die hem voor faillissementsfraude wilde laten veroordelen (wat overigens niet lukte) omschrijft hem als: een gewiekste, charmante, uitmuntende verkoper die iedereen weet om te praten. Die zand zou kunnen verkopen in de Sahara. Het is een beeld dat de gedupeerden van Röllfink die maandenlang aan het lijntje zijn gehouden, stuk voor stuk bevestigen. En het is ook goed te zien op vlogs die ‘bedrijvendokter’ Nol zelf heeft gemaakt voor een opnieuw flitsende website: www.nollbusinessboosters.nl, waarin hij ondernemers die in de problemen komen, zegt te kunnen helpen. Alleen kan hij zichzelf niet uit het moeras trekken. Hij houdt er zelf nog wel de moed in, in een filmpje dat hij ons toestuurt.

    Meldpunt CBW-erkend
    In onze uitzending van 24 februari moet CBW-erkend toegeven dat ze Röllfink nooit hadden moeten toelaten. Ze beloven de screening aan te scherpen en stellen een meldpunt in voor gedupeerden. En ze laten gedupeerden weten dat die aanspraak kunnen maken op een aanbetalingsregeling. Dat kan overigens pas op het moment dat Röllfink daadwerkelijk failliet is. Alleen, dat gebeurt maar niet. Terwijl zich na onze uitzending elke dag weer nieuwe gedupeerden melden bij CBW-erkend – in totaal zo’n 100 - zegt die niets te kunnen doen zolang Röllfink niet failliet is. Ze wijzen gedupeerden wel op een nieuw bedrijf, Solid Dreams, dat aanbiedt de gedupeerde klanten tegen gereduceerd tarief alsnog hun kasten te leveren. Solid Dreams is van de eigenaar van het bedrijfspand dat Röllfink huurde en waar het gebruik maakte van de machines. Deze eigenaar heeft zelf nog ruim anderhalve ton tegoed van Roelevink. Hij wil de gedupeerden helpen en zelf ook van de nood een deugd maken door te kijken of hij hier een nieuwe business van kan maken.

    Facebookgroep
    Op Facebook vormt zich een groep gedupeerden die in groeiende mate haar ongenoegen en frustratie laat blijken. Over Röllfink maar ook over CBW-erkend dat veel te weinig doet in hun ogen. Ze stellen dat ze hun forse aanbetaling kwijt zijn en niemand hen helpt. Ze wantrouwen het aanbod van Solid Dreams omdat die toch hogere prijzen zegt te moeten berekenen dan aanvankelijk gedacht. En omdat er een paar oud-werknemers van Röllfink werken waarmee de gedupeerden opnieuw te maken krijgen.

    Maar de pijlen richten zich vooral op CBW-erkend. Waarom doet die club zo weinig, stellen de gedupeerden? En als blijkt dat dat de weg naar de Geschillencommissie Wonen is afgesloten omdat CBW Erkend de commissie heeft ingelicht dat Röllfink geen bedrijfsactiviteiten meer voert, wordt de sfeer grimmig. De meeste gedupeerden wisten niet van die mogelijkheid af en stellen dat CBW-erkend hen op die mogelijkheid had moeten wijzen toen het nog kon. In twee zaken heeft eerder de Commissie de gedupeerden in het gelijk gesteld, waardoor ze hun gehele aanbetaling terugkregen. 

    CBW-erkend wil inventariseren hoe groot het probleem is en roept iedereen die klachten heeft over Röllfink op om zich te melden op een speciaal daarvoor in het leven geroepen meldpunt. Bekeken wordt of er dan collectief aangifte kan worden gedaan.