Hoera! Rechten voor consumenten zijn verbeterd!
07-06-2014
• leestijd 2 minuten
Telefonische marketing, colportage langs de deur, verkooppraatjes op straat. Bedrijven gebruiken al deze methodes om mensen contracten en abonnementen aan te smeren. Door de invoering van verbeterde regelgeving moet daar vanaf 13 juni 2014 een einde aan komen.
Agressieve verkooppraatjes
We hebben de afgelopen jaren regelmatig aandacht besteed aan de verkooppraktijken van bedrijven. Zo heeft bijna iedereen heeft wel eens te maken gehad met agressieve verkooppraatjes van callcentermedewerkers. Vooral energieleverancier en telecomproviders proberen zo nieuwe klanten te ronselen. Een paar keer ja-zeggen zonder dat je precies weet waartegen en je blijkt vast te zitten aan een overeenkomst.
Verbeterde
regels
Daar moet nu een einde aankomen met verbeterde consumentenrechten. Vanaf 13 juni worden de rechten met betrekking tot koop op afstand en verkoop op straat verbeterd. Telefonische overeenkomsten zijn dan pas geldig na ondertekening van een contract. Het gaat om de verkoop van diensten met een regelmatig terugkerend karakter, bijvoorbeeld een telefonieabonnement of energiecontract. Bij de verkoop van producten is de handtekening niet nodig.
Bedenktijd
Bovendien wordt de bedenktijd verruimd naar veertien dagen. Het gaat om alle overeenkomsten voor diensten en producten die aan de deur, op straat, aan de telefoon of het internet worden gesloten. De verkoper moet de koper hierover informeren. Doet de verkoper dat niet of niet goed genoeg dan wordt de bedenktijd verlengd tot maximaal twaalf maanden.
Herroepingsformulier
Daarnaast zijn webwinkels vanaf 13 juni verplicht om een zogenaamd herroepingsformulier mee te sturen of te mailen. De consument kan dit formulier gebruiken om de aankoop onaangedaan te maken. Het ongedaan maken van een koop hoeft niet met dit formulier gedaan te worden, maar mag ook per mail of brief.
Klantenservice
Ook aan de dure 0900-servicenummers komt een einde met de nieuwe regelgeving. Bedrijven mogen nu maximaal €1 per gesprek rekenen plus de gebruikelijke belkosten. Let op: het gaat specifiek om het nummer van de klantenservice, niet voor andere nummers die een bedrijf kan hebben. De Autoriteit Consument en Markt gaat toezien op de verbeterde regelgeving. Voor meer informatie kun je terecht bij
Consuwijzer
.