Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Honderden gedupeerden door niet geleverde luiers via website Luierbox.be

28-01-2017
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
143 keer bekeken
  •  
luiers.jpg
Ouders met jonge kinderen zullen het herkennen; luiers zijn in de eerste jaren een enorme kostenpost. Een verleidelijke aanbieding voor een jaarabonnement luiers, onder anderen aangeboden door Groupon, waarbij je elke maand een box met luiers thuis geleverd krijgt, komt dan als geroepen. Honderden ouders hebben het abonnement gekocht dat werd aangeboden door de Belgische website luierbox.be. Maar na 300 euro overgemaakt te hebben aan Luierbox blijft het opeens erg stil. De Facebookpagina waar gedupeerden zich verzamelen telt inmiddels meer dan 2000 leden. En bij onze Belgische collega’s van Test Aankoop kwamen honderden klachten binnen. Alleen van de eigenaar van Luierbox.be ontbreekt op dit moment ieder spoor….
Wel betaald, geen luiers  
Het Belgische bedrijf Luierbox dat eerder opereerde onder de naam Pamperbox, liet het luierabonnement via verschillende kortingswebsites aanbieden. Onder anderen via Groupon en Social Deal werd het jaarabonnement luiers aan consumenten aangeboden. Men betaalt 30 euro aan de aanbieder en krijgt dan een kortingsvoucher, om vervolgens nog eens 300 euro aan Luierbox te betalen. Het abonnement zou dan de volgende maand ingaan, en klanten zouden 1 keer per maand een box met luiers thuis ontvangen, in de maat die zij van tevoren op hadden gegeven. Maar vanaf december begonnen de problemen. De luiers werden niet (meer) geleverd, en contact met het bedrijf Luierbox (alleen mogelijk via e-mail) leverde geen duidelijkheid op over wanneer klanten de luiers wel konden verwachten. Mensen die bijvoorbeeld in oktober 2016 een abonnement hebben afgesloten, en daar 300 euro voor hebben betaald, hebben met wat geluk in november een box met luiers ontvangen, maar daarna niet meer. De boxen van december en januari kwamen niet, en de eigenaar van Luierbox lijkt nu met de noorderzon te zijn vertrokken.
Zoektocht in België
Klanten krijgen geen duidelijkheid meer van Luierbox over wanneer ze hun luiers geleverd zouden krijgen, en trekken aan de bel. Kassa gaat op zoek naar de eigenaar achter het bedrijf. Via de Belgische Kamer van Koophandel blijkt de Vlaamse Jens D. in zijn eentje het bedrijf Luierbox te runnen. En niet, zoals op de website zelf te lezen is “een jong en vernieuwend team van werkende ouders” . We reizen af naar België om hem op te zoeken op het adres waar Luierbox gevestigd zou moeten zijn. Daar blijkt hij, in een pand waar meerdere bedrijven gevestigd zijn, al sinds december niet meer te zijn geweest. Op een ander adres waar Jens D. eerder gevestigd zou zijn met zijn bedrijf box24 krijgen we te horen dat hij in 2015 buiten is gezet met een forse huurachterstand. Ook op een mogelijk woonadres krijgen we hem niet te spreken. De werkwijze van Jens D. lijkt de volgende te zijn: hij bestelt via reguliere webwinkels (bol.com, plein.nl) luiers in de aanbieding, en laat die vervolgens bij de klanten van Luierbox bezorgen, die een luierabonnement hebben afgesloten. Vanaf december bestelde hij geen luiers meer via deze webwinkels, en leverde dus ook niks meer aan zijn klanten.
Reactie Groupon
Groupon Nederland laat ons weten de 30 euro voor de kortingsvoucher terug te storten op de rekening van gedupeerde klanten. De 300 euro die aan luierbox is betaald willen zij uit coulance in krediet punten terug geven, die mensen op de webite van Groupon opnieuw uit kunnen geven. Advocaat Jantine Pracht van Van Batenburg & Pracht Advocaten stelt echter dat je hier niet mee akkoord hoeft te gaan, je kunt het volledige bedrag van 330 euro in geld terug eisen.
Hoe krijg je je geld terug?
Advocaat Jantine Pracht stelt dat er juridische grondslag is om bij aanbieders zoals Groupon (waar de luierbox aanbieding meer dan 600 keer verkocht is) een schadevergoeding te vorderen. Deze schadevergoeding bestaat uit de 30 euro die aan de aanbieder is betaald voor de kortingsvoucher, samen met het geld dat is betaald aan luierbox.be. Volgens Pracht is de handelswijze van Groupon onrechtmatig omdat zij adverteren met onjuiste en misleidende informatie. Het is aan Groupon om te bewijzen dat zij niets van deze malafide praktijk kon weten en zij alles hebben gedaan om dit te voorkomen en te onderzoeken. Als gedupeerde klant kun je dus het volledige bedrag van 330 euro terug eisen bij de aanbieder, in veel gevallen is dat Groupon Nederland. Je hoeft niet akkoord te gaan met de 300 euro in zogenaamde ‘krediet punten’ op je Groupon account, als je er niet op zit te wachten om nogmaals aanbiedingen van Groupon te moeten kopen. De schadevergoeding terug vragen kan door middel van een brief. Advocaat Jantine Pracht heeft voor Kassa een voorbeeldbrief opgesteld die je kunt gebruiken. De voorbeeldbrief vind je HIER.
Heb je rechtstreeks bij Luierbox.be besteld?
Als je rechtstreeks bij Luierbox.be hebt besteld, dan kun je een klacht indienen bij het Europees Consumenten Centrum (ECC) . Het ECC geeft gratis juridisch advies en hulp aan consumenten die problemen ervaren bij een aankoop.
De zaakvoerder zitten inmiddels vast in de Belgische cel. Lees hier het bericht.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!