Vanaf 7 september iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

  • Honderden klachten over nieuwe zenderindeling Ziggo

    195x90_ziggo_02.png
    Kabelmaatschappij Ziggo is de zenderindeling aan het veranderen. Klanten zouden daardoor meer digitale televisiezenders kunnen ontvangen in betere kwaliteit. Het regent klachten: vooral regionale tv-zenders zijn niet meer te ontvangen of hebben blokkerig of trillend beeld.

    Veel klachten

    Veel Ziggo-klanten klaagden al bij RTV Utrecht en Omroep West over de ontvangst. Deze week kwamen ook bij de redactie van Kassa ongeveer 200 klachten binnen van kijkers uit heel Nederland. Televisiekijkers hebben slecht beeld of helemaal geen beeld. Ook andere zenders doen het soms niet goed.


    Wat zegt Ziggo?
    Ziggo laat weten dat er 'een aantal klachten' is binnengekomen bij het bedrijf over de ontvangst van regionale omroepen in de regio Utrecht/Den Haag over interferentie. Dat betekent dat er blokkerig beeld is omdat andere elektronische signalen storen op het digitale televisiesignaal. Woordvoerder Erik van Doeselaar: "Sommige regionale omroepen zitten op interferentie gevoelige frequenties waarbij binnenhuisapparatuur te dichtbij de ontvanger staat, bijvoorbeeld de babyfoon, versterkers, speakers, mobiele telefoons."


    'Kabel zit vol'
    Technisch specialist Koen Crijns van technologiewebsite Hardware.Info legt uit:  "De signalen van Ziggo werken op verschillende frequentiebanden. Deze frequenties worden ook gebruikt voor draadloze communicatie zoals 4G en Digitenne. Tot nu toe werden de zenders waarop storing te verwachten is niet gebruikt. De kabel zit 'vol' en doordat er steeds meer zenders bijkomen in steeds betere kwaliteit, moeten nu ook de frequenties gebruikt worden waarop storing van buitenaf mogelijk is." Ziggo geeft aan dat klanten al langer voorgelicht werden over deze 'frequentiegevoeligheid' en zegt: "Door de nieuwe zenderindeling is dit probleem 'inzichtelijker' geworden. Klanten hebben er dus nu pas last van."


    Oplossing

    Het bedrijf komt ook met een oplossing. Erik van Doeselaar van Ziggo: "Een goede binnenhuisbekabeling zal in de meeste gevallen ervoor zorgen dat dit probleem wordt verholpen. Klanten die tegen dit soort problemen aanlopen kunnen contact opnemen met Ziggo, wij zullen hen helpen deze problemen op te lossen." Koen Crijns van Hardware.Info bevestigt dat goede bekabeling de problemen vaak oplost. Let op het Kabel Keur keurmerk. Hoe dichter iemand bij een Digitenne- of 4G-zendmast woont, hoe groter de kans op een storing en hoe belangrijker het is om overal in huis goede bekabeling te hebben.


    Niet altijd een gratis kabel

    Voor klanten is deze oplossing niet altijd duidelijk, blijkt uit de mails die bij Kassa binnenstroomden. Zo krijgen sommige klanten een gratis kabel aangeboden, maar dat geldt niet voor iedereen. Frits Altenburg kreeg een nieuwe kabel, maar zijn ouders moeten zelf een nieuwe kabel kopen. Ziggo zegt hierover: "Alle klanten waarbij blijkt dat het probleem opgelost kan worden met een kabel, krijgen er één opgestuurd. Echter, binnenhuisbekabeling is in de basis natuurlijk de verantwoordelijkheid van de klant zelf, zoals hij die destijds ook zelf aangeschaft en aangelegd heeft."


    Stekkers

    Koen Crijns van Hardware.Info vertelt dat het alléén gaat om de kabel van het aansluitpunt naar de televisie. "Ook de connectors (stekkers) zijn van belang. Mensen hoeven dus in de meeste gevallen niet alle kabels achter de muren of de plinten vandaan te halen. Denk ook aan eventuele splitters of versterkers in de meterkast' zegt Crijns. Die dingen kun je eenvoudig vervangen."


    Kamervragen

    Inmiddels hebben CDA en PvdA kamervragen gesteld over de kwestie. Met name doordat regionale omroepen ook als rampenzender dienstdoen, is een goede ontvangst belangrijk. Ziggo meldde eerder deze week dat wordt bekeken of de regionale zender toch weer op een andere frequentie worden geplaatst. Van Doeselaar: "Het opnieuw aanpassen van frequenties heeft als gevolg dat sommige klanten opnieuw zenders moeten zoeken. We zullen deze oplossing zeker meenemen naar de toekomst." Crijns voegt toe: "Het is druk op de kabel. Dus als de regionale omroepen niet meer op deze frequenties zitten, zullen andere zenders daar geplaatst worden en dan kunnen klanten met die zenders dezelfde problemen krijgen."


    Onduidelijk

    Klanten mailden Kassa ook over andere onduidelijkheden. Zo kregen ze van Ziggo's klantenservice te horen dat ze een nieuwe harddiskrecorder of dvd-recorder moeten kopen. Dat zijn misverstanden, laat Ziggo desgevraagd weten. Deze recorders hebben niks te maken met het signaal. Ook verwijst de klantenservice soms door naar de fabrikant van het televisietoestel, tot frustratie van de klanten. Ziggo zegt daarover dat nieuwe software van je tv zal leiden tot een betere werking van je toestel. Dit staat los van de nieuwe zenderindeling. Tenslotte klagen klanten over de werking van de Elektronische Programma Gids (EPG). Geplande opnames moeten opnieuw ingesteld worden door de nieuwe zenderindeling. Verder zou de EPG gewoon als voorheen moeten werken. Als dat niet het geval is, kunnen ook dan klanten contact opnemen met de klantenservice van Ziggo.