Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Incassobureaus blijven consumenten lastig vallen met onterechte incasso's

06-02-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1182 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Jaarlijks versturen incassobureaus miljoenen aanmaningen. Daar zitten helaas ook incassovorderingen tussen die niet kloppen. Meerdere keren besteedden we aandacht aan incassobureaus, maar de problemen met de onterechte vorderingen bestaan nog steeds. Wat moet je doen als je onterecht een incassobureau achter je aan hebt zitten?
Nooit contract gehad
Mevrouw Frankhuisen kreeg op 16 december 2015 een brief van Intrum Justitia met daarin een vordering tot het betalen van een achterstallige rekening van Tele2. Ze krijgt in dezelfde brief een korting aangereikt van 20% als ze voor eind december 2015 betaalt. Mevrouw Frankhuisen heeft nooit een contract met Tele2 gehad en begrijpt niet waar deze vordering vandaan komt.
Onderzoek
Intrum Justitia onderzoekt op verzoek van ons deze vordering en komt tot de conclusie dat het om een openstaande rekening uit 2005 gaat, maar dat deze brief misschien toch niet voor mevrouw is bedoeld. Hoe komen ze dan aan het adres van mevrouw Frankhuisen? De rekening van Tele2 is voor een persoon met blijkbaar dezelfde naam, maar die op een ander adres woonde. Intrum Justitia mag niet in de bestanden van de gemeentelijke basisadministratie kijken en kan dus niet checken of het adres en de naam kloppen. Daarvoor maken ze gebruik van andere bureaus. Als ze dan een ander adres hebben koppelen ze dat met de naam. Daarom krijgt mevrouw een brief die in dit geval niet voor haar bestemd lijkt te zijn.
Bekend met klachten?
Op de vraag of zij bekend zijn met de klachten over vorderingen die niet correct zijn zegt Intrum Justitia dat het van belang is dat de debiteur contact met hen opneemt want "mocht blijken dat een vordering inderdaad incorrect is dan zal in overleg met onze klant de behandeling van het dossier beëindigd worden." Lees hier de volledige verklaring van Intrum Justitia.
Verjaring
Chiel van Haren krijgt na negen jaar een vordering van incassobureau EDR namens VGZ. Hij is verbaasd omdat hij al die jaren niets van een achterstallige rekening heeft vernomen. Nu krijgt hij een vordering met de sommatie deze binnen zeven dagen te voldoen, met de nodige dreigingen van registraties in alle mogelijke registers. André Moerman van de Sociaal raadsliedenwerk (SRW) legt uit dat wanneer de schuldeiser lange tijd geen actie onderneemt om de vordering te innen, deze na een bepaalde termijn verjaart. Verjaring heeft tot gevolg dat de schuldeiser de vordering niet meer kan afdwingen.  
Politiek wil wet
Eind 2014 lanceerde Carola Schouten van de ChristenUnie samen met Keklik Yücel van de Partij van de Arbeid een initiatiefwetsvoorstel Schouten wil in de wet vastleggen dat incassobureaus voortaan aan opleidings- en kwaliteitseisen voldoen. Daarnaast moet er een toezichthouder komen die boetes uit kan delen als het toch fout gaat.
Keurmerk
Er bestaan keurmerken voor incassobureaus, maar uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat consumenten vinden dat ze er vanuit moeten kunnen gaan dat een keurmerk betrouwbaar is, duidelijke informatie geeft en onafhankelijk wordt gecontroleerd. Dat staat haaks op wat consumenten van de huidige keurmerken vinden. Er zijn nu honderden keurmerken en sommige worden gezien als een marketingtruc. Consumenten hebben moeite om de waarde van een keurmerk te bepalen.
'Fouten kunnen niet voorkomen worden'
De Nederlandse Vereniging Van Incasso-Ondernemingen (NVI), de branchevereniging van incassobureaus waar 28 van de ruim 400 incassobureaus zijn aangesloten, zegt hierover het volgende. "Het Incasso Keurmerk kan helaas niet voorkomen dat er fouten ontstaan. Het blijft tenslotte mensenwerk en het gaat om 4,2 miljoen vorderingen per jaar. Fouten zijn dan onvermijdelijk. Het Incasso Keurmerk biedt wel de zekerheid dat er een klachtenregeling is en dat fouten zo snel mogelijk worden hersteld”. Aan consumenten die ten onrechte een bericht van een incassobureau ontvangen adviseren wij om direct contact op te nemen met het incassobureau. NVI-leden hebben een klachtenprocedure en doen hun best om zo snel mogelijk het probleem op te lossen."
'Regeling is niet correct'
André Moerman vindt dat de klachtenregeling van het NVI niet correct is want ten eerste moet je vijftig euro betalen voor de behandeling van je klacht en er is geen onafhankelijk klachteninstituut.
Wat kun je als consument doen?
Neem altijd contact op met het incassobureau en vraag om de onderliggende stukken van de vordering. Bel, maar stuur ook een aangetekende brief en een e-mail waarin je zegt dat er een aangetekende brief aankomt. Het Juridisch Loket heeft een voorbeeldbrief opgesteld. Deze kan je hier downloaden.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!