Vanaf 7 september iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

  • Belbus: ING houdt zich niet aan consumentenrecht

    Rubriek: Belbus

    ing bank logo 930x520

    In de Belbus deze week Paul van Gils uit Middelburg. Hij kocht afgelopen december een scheerapparaat via de rentepuntenwinkel van ING. Al na enkele malen gebruik, gaat het apparaat kapot; één scheerkop weigert te scheren.

    Structureel geweigerd
    Meneer Van Gils is nu al maanden bezig om ING ervan te overtuigen dat het consumentenrecht ook op hun producten van toepassing is. Hij spreekt maar liefst vijf medewerkers en mailt, maar hij krijgt structureel als antwoord dat scheerkoppen niet onder de garantie vallen en dat meneer zijn product niet gratis gerepareerd zal worden.

    Rentepuntenwinkel
    Het klinkt natuurlijk gek; een scheerapparaat kopen bij een bank. Toch bestaat de winkel al sinds 2006, toen nog onder de naam 'Postbank rentepuntenwinkel'. Sindsdien zijn er miljoenen producten over de digitale toonbank gegaan.

    Consumentenrecht
    Uiteraard heeft meneer Van Gils, net als alle consumenten in Nederland recht op een goed werkend product. In het eerste half jaar, is het de plicht van de winkelier om aan te tonen dat het product al dan niet verkeerd is gebruikt. In dit geval had de ING meneer van Gils serieus moeten nemen.

    Belbus
    Eva Hersbach van ING legt uit dat er iets heel erg is misgegaan. Meneer heeft inderdaad recht op een deugdelijk product. Hij krijgt bloemen en een nieuw scheerapparaat. Op de vraag of dit een structureel probleem is, krijgen we te horen dat het natuurlijk geen beleid is van ING om zo met klanten om te gaan. ING houdt zich aan het Nederlands consumentenrecht. Als we haar confronteren met de vijf medewerkers en de mail, waarin keer op keer wordt gezegd dat meneer geen recht heeft op garantie, zegt Hersbach dat al deze mensen opnieuw worden bijgepraat en er toch echt geen sprake is van een structureel probleem. Omdat het één misser betreft, moeten we het daar op dit moment mee doen.

    Hulp nodig?
    Heb jij ook de Belbus nodig? Mail dan: belbus@vara.nl of twitter naar @kassa_vara.