Iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

  • Nauwelijks compensatie bij vertraging internationale treinreis

    trein dubbeldekker 930x520

    Miljoenen Nederlanders boeken jaarlijks een treinreis naar het buitenland. Maar mis je de Thalys of een andere internationale trein door vertraging van bijvoorbeeld de NS, dan kan een leuk weekendje Parijs zomaar flink in de kosten lopen. Als je pech hebt, moet je dan zélf een nieuw ticket betalen.

    Dat komt omdat vervoerders naar elkaar wijzen als je bij vertraging de aansluiting mist op de volgende trein. Als je een ticket boekt bij één loket, zoals NS International, en je moet overstappen op een andere vervoerder kan dit eveneens gebeuren. "We krijgen heel regelmatig klachten van internationale treinreizigers die van het kastje naar de muur worden gestuurd en uiteindelijk hun geld nooit terug zien", vertelt woordvoerder Sanne van Galen. 

    Geen vergoeding
    Frank Koops kan daar uit eigen ervaring over mee praten. Op de terugweg vanuit Disneyland Parijs ging het mis. De TGV naar Brussel-Zuid had 20 minuten vertraging waardoor ze de laatste aansluiting van de NS naar Dordrecht misten.  Op goed geluk sprongen ze in de laatste trein naar Antwerpen. "Een goede vriend heeft ons daar opgehaald. Het resulteerde in 1,5 uur vertraging en geen vergoeding".

    Eén aanspreekpunt
    Elmer van Buuren van Train2EU, dat het internationale treinverkeer wil bevorderen, is ook op de hoogte van deze problemen. Hij miste de laatste Eurostar naar Londen van die dag door vertraging van een NS-trein naar Brussel. "Daar kregen we te horen dat alle hotels vol zaten. Na lang aandringen en heel boos te worden, bleek er wel degelijk een hotel beschikbaar. Maar we kregen geen enkele toezegging dat we de hotelovernachting van in totaal 2100 euro terug zouden krijgen."

    De Belgische en Nederlandse vervoerder bleven langdurig naar elkaar wijzen, toen Van Buuren een compensatieverzoek indiende. Uiteindelijk kreeg hij maanden later zijn geld terug. Van Buuren is niet te spreken over deze gang van zaken. "Er zou één aanspreekpunt moeten zijn voor een reis via verschillende vervoerders van A naar B. Het kan niet zo zijn dat de vervoerders naar elkaar blijven wijzen als iemand zijn aansluiting mist door vertraging op een deel van het traject."

    Reizigersrechten
    SP-Europarlementariër Dennis de Jong signaleert deze problemen ook en maakt zich sterk om de internationale treinreizigersrechten te verbeteren. Binnen het Europees Parlement pleit hij ervoor dat reizigers hun rechten behouden bij de aanschaf van een doorreisticket. Ook als bij de uitvoering van de reis meerdere spoorwegmaatschappijen zijn betrokken. Hij wil daarnaast dat reizigers bij vertraging van hoge snelheidstreinen hun recht op vervoer behouden en dat zij een financiële compensatie ontvangen die bij alle internationale vervoerders gelijk is. "Ook zouden spoorwegmaatschappijen aangemoedigd moeten worden om een online overzicht te geven van alle beschikbare verbindingen binnen de EU. Want is het nu heel lastig voor reizigers erachter te komen wat de voordeligste en beste verbinding is."

    Tot slot wil De Jong ook de reizigersrechten verbeteren van mensen in een rolstoel. Hierover komen bij Rover veel klachten binnen. Woordvoerder Sanne van Galen: "Binnen Europa heb je nu de vreemde situatie dat reizigers met een rolstoel zich voor de IC Brussel maar liefst 7 dagen vooraf al moeten aanmelden voor assistentie. Binnen Nederland kunnen reizigers met een rolstoel zich één uur vooraf al aanmelden voor assistentie. Binnen Europa zou dat ook beter geregeld moeten worden."