Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Is privé-lease van een auto de moeite waard?

05-03-2016
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
3060 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Vroeger was het leasen van een auto iets voor medewerkers van bedrijven. Sinds kort stort de autobranche zich op gewone mensen door middel van private lease. Dat lijkt heel aantrekkelijk, maar is het ook zo?
Wij onderzoeken de wereld van het private leasen van auto's. Leasen wil zeggen dat je een vast bedrag per maand betaald gedurende een van te voren afgesproken periode. Je kan dan gebruikmaken van de auto waarbij je alleen de brandstof hoeft te betalen. De leasemaatschappij betaalt het onderhoud, de wegenbelasting en de verzekering en soms de pechhulp.
 
Nieuwe markt                           
Vroeger was een auto leasen voorbehouden aan de zakelijke markt, maar die tijden zijn veranderd. Sinds een aantal jaren kunnen ook particulieren een auto leasen zonder de fiscale voordelen die de zakelijke leasemarkt kent. Alleen zzp'ers kunnen de private lease auto gedeeltelijk aftrekken. De private leasemarkt is in vier jaar tijd verviervoudigd. Het is een booming business die in middels tussen de 700 en 800 leasemaatschappijen kent.
Wat kost private lease?
Voor een bedrag tussen de €200 en €300 per maand lease je als consument een nieuwe auto zonder al het gedoe eromheen. Waar moet je nu op letten bij het afsluiten van zo'n leasecontract? We stelden de volgende vragen:
- Zijn opties zoals airco of navigatie inbegrepen?
- Krijg ik afschrijving, rente, reparatie, onderhoud, wegenbelasting, verzekeringen en pechhulp in het leasecontract?
- Op welke looptijd is het leasetarief gebaseerd: 12, 24, 36 of 60 maanden?
- Is er een aanbetaling of borg?
- Hoeveel kilometer mag je maximaal per jaar rijden? Hoe worden de extra kilometers verrekend?
- Hoe hoog is de boete als je onverwacht tóch van het leasecontract af wilt, of extra kilometers rijdt?
Volkswagen up!
We hebben een tweetal offertes opgevraagd van twee populaire leaseauto's: de Volkswagen up! en de Fiat 500. We vroegen eerst een offerte voor 48 maanden private lease aan voor een up! waar we 20.000 kilometer per jaar mee willen rijden. Leasen kost ons €271,50 per maand. Wat nu als we deze auto willen kopen? De kostprijs is €12.000. Daar komt nog €780 afleveringskosten bij. We hebben €2000 gespaard en de rest financieren we voor €1268 euro. Het onderhoud kost €1000, wegenbelasting €928, allriskverzekering op €1680. In totaal betalen we dus €17.656 voor vier jaar. Na vier jaar verkopen we de auto weer. Daar gaat nog €5500 af. Dus we betalen uiteindelijk €12.156. Dat is €253 per maand. Leasen is in dit geval dus €18 per maand duurder dan kopen.
Fiat 500
We onderzochten ook de Fiat 500. We rijden er 20.000 kilometer per jaar mee en willen een looptijd van vier jaar, oftewel 48 maanden leasen. Dat kost ons €307 per maand. Wanneer we deze Fiat 500 kopen betalen we €14.845 voor deze blitse mobiel. Daar komen €555 afleveringskosten bij en €1411 aan onderhoud. De wegenbelasting is €1.680 en de allriskverzekering €2200. We hebben weer €2000 gespaard en de rest lenen we. Dat kost €1507. In totaal betalen we dus €24.198. Na vier jaar is deze auto nog €7.000 waard en we kunnen hem inruilen. De Fiat kost ons dus iets meer dan €17.000. Dat is €358 per maand. De lease was €307 per maand dus zelf een Fiat 500 kopen is €51 per maand duurder.
Tweedehands goedkoper?
Niet iedereen koopt een nieuwe auto. Wat nu als we een tweedehands Fiat 500 van vier jaar oud kopen bij een merkdealer voor €7500 euro? Dan is de rekensom als volgt. We hebben €2000 spaargeld en hoeven dus maar €5500 te lenen. Dat kost ons €991 aan rente. Met alles weer meegerekend kost deze Fiat ons €12.582 ofwel €262 per maand! In deze rekensom gaan we er vanuit dat de auto na die vier jaar niets meer waard is. De ANWB schat dat je er nog wel €2000 voor krijgt. Dan komt je maandbedrag uit op maar €220 per maand! Kortom, leasen kost €307 per maand, zelf tweedehands kopen €220, dat is dus €87 per maand goedkoper.
Valkuilen
Kies je voor leasen en wil je zorgeloos rijden, let dan wel op een aantal valkuilen, zo stelt ook Frank Jacobs van Autoweek . De Consumentenbond heeft dat ook al eens onderzocht. Het best is om van te voren te bedenken wat je eisen zijn qua aantal kilometers per jaar en de looptijd, die is van grote invloed op het maandbedrag. Ook hoeveel mensen de auto af en toe zullen besturen en of de inzittenden meeverzekerd is van belang. Ook belangrijk is of extra's zijn meegenomen in het leasebedrag als bijvoorbeeld pechhulp en winterbanden. Ook belangrijk is of je schadevrije jaren van je vorige verzekeringsmaatschappij mag meenemen naar de leasemaatschappij en of die dat dan doorberekent. Het bedrag van een eigen risico kan vrij hoog zijn (€500) te meer je er op moet rekenen, dat je dat bedrag zeker kwijt bent bij het inleveren van de auto. Een aantal maatschappijen hanteren namelijk strenge voorwaarden voor slijtage van interieur en exterieur. Het is bijna onmogelijk aan hun eisen van een schadevrije auto te voldoen. Je moet hem bijna inleveren zoals hij uit de showroom kwam. Bijwerken van de lak en de wielen of het interieur gaat al heel snel in de papieren lopen.
Cowboys
Vooral in de begintijd hebben zich ook veel cowboys op de markt gemeld met alle gevolgen van dien. Naar een BKR-registratie van de aanvragers werd niet gekeken en als je je niet aan de voorwaarden hield dan kon je torenhoge boetes verwachten. Om hier een eind aan te maken is er door de Consumentenbond, AFM (Autoriteit Financiële Markten) en het kabinet aangedrongen op een keurmerk.
Keurmerk Private Lease
Er is nu een Keurmerk Private Lease in oprichting. Er wordt nog gezocht naar een voorzitter, maar voorlopig neemt jurist Arnold Koopmans de taken waar. Er zijn bijna honderden leasemaatschappijen. Die zijn lang niet allemaal aangesloten maar het Keurmerk denkt dat ze wel zo'n 80% van de markt dekken. De stichting is onafhankelijk. Dat betekent dat zij niet gebonden zijn aan een leaseorganisatie of een consumentenorganisatie. Ze beschermen de belangen van zowel de consument als de leasemaatschappij. Daarnaast moet de consument een heldere keuze kunnen maken vinden zij. Pas na uitgebreide toetsing mag een bedrijf het keurmerk voeren en er is een onafhankelijke geschillencommissie, voor consumenten met klachten.
Conclusie
Wil je een auto en let je alleen op de kosten, dan is een tweedehands voertuig nog altijd het goedkoopst. Wil je zorgeloos rijden en heb je zelf wat geld dan kunt je het best een nieuwe auto kopen.De kosten zijn te overzien en de garantie dekt veel onverwachte tegenvallers. Heb je geen geld en wil je toch in een nieuwe auto rijden, of wil je geen gedoe met inruilen of onderhandelen bij de dealer, dan is misschien leasen iets voor jou. Senioren en jongeren zijn twee groepen die moeilijk geld kunnen lenen en voor hen is leasen misschien een alternatief. De senioren moeten wel bedenken dat sommige leasemaatschappijen een maximum leeftijd hanteren bij het terugbrengen van de auto. De jongeren moeten bedenken dat een aantal leasemaatschappijen een minimum leeftijd hanteren waarop je pas mag leasen.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!