Iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

  • Klachten over gang van zaken bij Kick Off Holland en Superholidays

    Schermafbeelding 2017-09-09 om 22.03.00

    Gegarandeerd een prijs winnen, wie wil dat nu niet? Dat denken ook de mensen die in zee gaan met Kick Off Holland. Potentiële klanten worden telefonisch benaderd en gaan overstag door de ‘ALTIJD WIN GARANTIE’. Het winnen én innen van de prijs lijkt echter makkelijker gezegd dan gedaan.

    Systeem
    Klanten spelen voor 45 euro per maand mee, in ruil daarvoor vult Kick Off 400 prijsvragen per maand in. Hierdoor kunnen zij ‘een prijs van betekenis’ garanderen binnen drie maanden. Het betreft een geldprijs, elektronicaproduct of een reis t.w.v. minimaal 200 euro. Als je niet binnen drie maanden prijs hebt, krijg je het abonnementsgeld terug en mag je nog een maand gratis meespelen.

    Problemen
    Wil Robben is een van de mensen die zich telefonisch laat overhalen om mee te spelen. Na drie maanden heeft hij echter nog geen prijs en dus wil hij zijn abonnement opzeggen én zijn ingelegde geld terug. Als hij Kick Off aan de lijn heeft, blijkt hij toch opeens een reis te hebben gewonnen via Superholidays. Vol verwachting laat hij zijn gegevens achter op hun website, maar pas na ruim vijf weken radiostilte en verwoede pogingen om in contact te komen krijgt hij een mailtje dat zijn vlucht en een hotel zijn geboekt. Wil heeft geen goed gevoel bij de gang van zaken en online ziet hij meer negatieve ervaringen met Kick Off Holland en Superholidays.

    Ook Monique Cappers wint na drie maanden meespelen met Kick Off een reis naar Pisa bij Superholidays. De eerste datum wordt gecanceld doordat de vlucht volgeboekt zou zijn; voor de volgende datum moet ze opeens 330 euro bijbetalen aan onder meer seizoenstoeslagen en luchthavenveiligheidstoeslagen. Monique betaalt, maar ook deze reis gaat niet door. Uiteindelijk is er een nieuwe datum, maar de reisbescheiden laten maar op zich wachten. Als ze nog geen 48 uur voor vertrek slechts de boarding passen voor de heenvlucht ontvangt en geen contact krijgt met Superholidays, durft ze het niet aan om naar Italië af te reizen.

    Kassa spreekt meer gedupeerden, met klachten over onder meer moeizame communicatie met Kick Off Holland en Superholidays, het moeten bijbetalen van honderden euro’s bij de gewonnen reis of het (te) laat ontvangen van reisbescheiden.

    Overeenkomst
    Kick Off Holland geeft aan sinds enkele maanden geen zaken meer te doen met Superholidays. Volgens Jantine Pracht, advocaat bij Van Batenburg & Pracht Advocaten ben je een overeenkomst aangegaan met Kick Off Holland en moeten zij er ook zorg voor dragen dat je daadwerkelijk een ‘prijs van betekenis’ krijgt. Bovendien: “Kick Off geeft de garantie dat je binnen 3 maanden een reis, elektronica of een geldbedrag wint van minimaal 200 euro, dat kunnen ze niet afdoen door een reis waarbij je moet bijbetalen.”

    Daarnaast bemiddelt Kick Off tussen consumenten en prijsvragen. “Omdat er sprake is van een doorlopende dienst, had er schriftelijk moeten worden ingestemd door de consument en is alleen mondelinge instemming niet genoeg. De overeenkomst is dan dus niet rechtsgeldig en het betaalde bedrag is onverschuldigd betaald.”, aldus Pracht. Een door haar opgestelde voorbeeldbrief om het geld van de automatische incasso terug te vragen, is HIER te vinden.

    Reactie
    Als we Kick Off Holland uiteindelijk te spreken krijgen, geven ze aan open te staan voor het oplossen van de klachten over zowel Kick Off als Superholidays. Er wordt gewerkt aan een compensatieregeling voor de gedupeerde klanten en er wordt beloofd dat de klachten van de mensen die Kassa heeft gesproken binnen een week opgelost zullen worden. Kassa zal dit vanzelfsprekend monitoren. Mensen met soortgelijke klachten kunnen zich tot ons richten via kassa@bnnvara.nl.

    Superholidays is alleen per mail bereikbaar, maar laat ondanks herhaalde pogingen niets van zich horen. Kick Off geeft aan dat bij hen het contact ook altijd per mail verliep. Het enige telefoonnummer dat ze hebben, levert ook niets op.

     

    Bekijk hier 5 tips: Trap nooit meer in telefonische verkooppraatjes

Download HIER de voorbeeldbrief.

Fragment