Iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

  • Maanden wachten op gezondheidsverklaring CBR

    rijles rijschool afrijden cbr rijbewijs 930

    De afgelopen periode kwamen er bij Kassa regelmatig mails binnen van mensen die klagen over het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Ze hebben de instantie nodig voor een gezondheidsverklaring, want zonder kunnen ze hun rijbewijs niet verlengen. Maar voordat die gezondheidsverklaring is afgegeven zijn ze maanden en een hoop frustratie verder.

    De gezondheidsverklaringen zijn nodig voor mensen die 75 jaar of ouder zijn en hun rijbewijs willen verlengen, of bij mensen met een medische aandoening. Het CBR streeft ernaar om de aanvragen binnen 4 maanden af te handelen. Dat lukt ook in het overgrote deel van de gevallen. Bij 4,5% van de aanvragen duurt het langer, maar dat gaat tot en met oktober van dit jaar wel al om zo’n 20.000 mensen. En dat aantal stijgt steeds sneller. In de maand oktober alleen al gaat het om 3600 gezondheidsverklaringen waar het CBR langer dan 4 maanden over deed.

    Bellen met CBR is een drama
    De frustratie bij mensen wordt ook veroorzaakt door de klantenservice van het CBR. Die is telefonisch bijzonder slecht bereikbaar. Als je belt voor een gezondheidsverklaring sta je ellenlang in de wacht. Kassa besloot daarom zelf een steekproef te doen. Verspreid over de dag belden we donderdag, vrijdag en zaterdag met het CBR in totaal 20 keer met het CBR. In het menu kozen we voor de optie bedoeld voor vragen over de gezondheidsverklaring.

    Het snelst kregen we iemand te spreken toen we op zaterdagochtend belden om 10 uur. Toen kregen we na ruim 27 minuten iemand aan de lijn. Gemiddeld was de wachttijd 1 uur en 18 minuten. Het langst stonden we in de wacht vrijdag rond lunchtijd. Na 1 uur en 44 minuten ging de telefoon niet meer over, maar omdat we ook geen gehoor kregen, hebben we toen maar opgehangen.

    Geen documenten per post naar CBR sturen
    Het CBR erkent de problemen. Die worden volgens de instantie veroorzaakt door een combinatie van factoren. Door de economische groei willen meer mensen een rijbewijs en door de vergrijzing hebben meer 75-plussers een gezondheidsverklaring nodig. Tegelijkertijd is het CBR bezig met het een reorganisatie en loopt de invoering van een nieuw digitaal dienstverleningssysteem vertraging op.   

    Om de wachttijden terug te brengen roept het CBR mensen op om documenten niet per post te sturen maar waar mogelijk digitaal te uploaden naar de website van het CBR. Zelf werft de instantie meer personeel om de drukte op te vangen.

Fragment