Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Meer klanten maken aanspraak op compensatie voor hoge rentes Crédit Agricole

14-04-2018
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
133 keer bekeken
  •  
credit agricole 930
Gerdo Wenting sluit in 2007 een doorlopend krediet af bij Crediet Maatschappij de IJssel. In die tijd had Wenting al wat leningen openstaan. Maar voor zijn werk had hij een auto nodig. Hij sluit daarom een lening af van 29000 euro. Daarmee koopt Wenting een tweedehandsauto en betaalt hij zijn andere leningen af. Het lijkt op dat moment een goede deal.
Nauwelijks afgelost
Jaren later in 2016 zit Wenting nog steeds aan de lening vast. Ondanks dat hij duizenden euro’s aan de bank heeft betaald is er nog nauwelijks iets afgelost. Dat komt door de hoge rente die de bank rekent. Voor Gerdo Wenting is het onbegrijpelijk dat het tarief zo hoog moet zijn terwijl banken zelf praktisch gratis kunnen lenen. Hij klaagt erover bij de bank.
Wenting mag uit coulance een lagere rente betalen. Maar aan de hoge rente die hij in het verleden moest betalen doet de bank niets.
Op 31 maart vertelt Gerard de Graauw in de uitzending van Kassa zijn verhaal. De Graauw heeft jarenlang een doorlopend krediet bij de Intermediaire Voorschotbank. Dat is net als de bank van Wenting een dochteronderneming van Crédit Agricole. Ook De Graauw heeft jarenlang te maken gehad met hele hoge rentes. De bank moet hem maar liefst 34.000 euro terugbetalen vanwege die hoge rentes. Heeft Gerdo Wenting dan ook recht op compensatie?
Goede kans op compensatie
Advocaat Rob Leijssen heeft de zaak van Gerdo Wenting en nog verschillende anderen bestudeerd. De advocaat komt tot de conclusie dat ze allemaal te vergelijken zijn met de zaak De Graauw. Ook deze klanten van Crédit Agricole maken daarom goede kans op compensatie voor te hoge rentes volgens Leijssen.
Naast de stap naar de rechter is het KiFiD een alternatief
Mensen die bij Crédit Agricole hebben geklaagd over hun hoge rente, maar zonder resultaat, kunnen behalve naar de rechter ook naar het KiFiD, het Klachten Instituut Financiële Dienstverlening. Bij deze route kunnen mensen begeleiding krijgen van Stichting Geldbelangen. Voorzitter Rob Goedhart van de stichting raadt mensen die al een klacht hebben lopen bij het KiFiD aan een brief naar het klachteninstituut te sturen. In de brief kunnen ze aangeven dat hun zaak gelijk is aan die van Gerard de Graauw. En dat hun zaak dus net zo behandeld moet worden. Volgende week besteedt Kassa aandacht aan deze alternatieve route.
Reactie Crédit Agricole
De woordvoerder van Crédit Agricole wilde niet reageren in de studio. Crédit Agricole wil niet inhoudelijk reageren op individuele klachten vanwege de privacy van de klanten. Lees de volledige reactie hier .
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!