Vanaf 7 september iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

  • Opmerkelijke claims van deodorantmerk Nuud

    deodorant 930

    Deodorantmerk Nuud prijst haar product aan als "highly effective" en "completely innocent". Zo zou je de deodorant zelfs kunnen eten. Maar er zijn nog meer opmerkelijke claims. De producenten van Nuud pretenderen dat hun product zo veilig is dat je er, in tegenstelling tot reguliere deodorant, geen borstkanker van krijgt. Daar zit volgens het merk namelijk 'allerlei troep' in die ziekten veroorzaakt. Heftige uitspraken dus, en volgens deskundigen pertinent onjuist.

    'Onethische' marketing
    Via de eigen website en op Facebook probeert Nuud lezers te overtuigen van het belang van hun product voor het behouden van de gezondheid. Marketingdeskundige Max Kohnstamm analyseert de marketingwijze van Nuud, die zich vooral lijkt te richten op het creëren van angst met het doel een product te verkopen. In principe is inspelen op angst niet ongebruikelijk in marketing, maar angst creëren is wat anders en heeft met echte marketing weinig te maken, zo stelt Kohnstamm. “Onethisch”, noemt hij de werkwijze van Nuud dan ook. Ook ex-borstkanker patiënt Gitte was ontzet door de manier waarop Nuud in hun reclame een relatie tussen deodorant en borstkanker presenteerde. "Dat vond ik een heel opmerkelijke boodschap, omdat ik weet dat het standpunt van de Borstkankervereniging en KWF is dat je geen borstkanker kan krijgen van deo." Extra kwalijk omdat je nu als borstkankerpatiënt zou kunnen denken dat het misschien wel je eigen schuld is dat je ziek bent omdat je de verkeerde deo hebt gebruikt, aldus Gitte.

    Aluminium en deodorant
    In anti-transpiranten en in een aantal deodoranten zit de stof aluminiumchloride, ook wel aluminiumzout genoemd. Volgens Nuud zou gebruik van deze stof op de huid kunnen zorgen voor ziekten als Alzheimer en borstkanker. "Volsverlakkerij", volgens toxicoloog Martin van den Berg van de Universiteit Utrecht. Allereerst omdat iedereen via water en voeding, zoals groenten, wel honderden keren meer aluminium binnenkrijgt. Daarnaast is aluminium een stof die door de huid zeer moeilijk opgenomen wordt, en dus amper door de huid van de oksel zou kunnen doordringen.

    Bedrijven zoals Nuud proberen van wetenschappelijke onzekerheden zekerheden te maken, stelt van den Berg. Agnes Jager, oncoloog in het Erasmus MC en onderzoeker naar borstkanker, krijgt vaker vragen van bezorgde patiënten over deze kwestie. Kwalijk dat deodorant door dit soort partijen als veroorzaker van borstkanker wordt aangewezen, vindt zij, want als het zo simpel was dan waren onderzoekers naar borstkanker al een stuk verder. Naast het feit dat aluminium nauwelijks door de huid wordt opgenomen, zal het niet bij de borst kunnen komen omdat het lymfeklierstelsel stoffen die door de huid dringen zal afvoeren, stelt Jager. "Dus de ratio dat het borstkanker zou veroorzaken vind ik ook helemaal niet lógisch."

    Meer informatie
    Ook de Borstkanker Vereniging Nederland ziet de onrust onder patiënten stijgen door claims dat een bepaald product de kans op borstkanker zou kunnen vergroten of verkleinen. Dit was voor hen reden om een klacht tegen Nuud in te dienen bij de Reclame Code Commissie. Deze heeft zich inmiddels uitgesproken over de kwestie en beveelt Nuud haar reclame-uitingen aan te passen. Meer informatie over risicofactoren van borstkanker kun je vinden via de website van Borstkanker Vereniging Nederland. Heb je nog een aanvullende vraag dan kun je deze ook stellen via het contactformulier.

    Reactie Nuud
    De woordvoerder van Nuud reageert in de studio. Deze ontkent dat Nuud ongefundeerde claims maakt. Volgens hem kunnen mensen beter voor een product kiezen zonder aluminium om zo ‘het zekere voor het onzekere’ te nemen. De reclame-uitingen op hun website en Facebookpagina heeft Nuud inmiddels aangepast.

Fragment