Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Parkeerboete vanwege defecte parkeerautomaat

  •  
10-01-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
195x90_parkeren.jpg
In augustus was de 82-jarige Piet Knol met zijn familie een weekendje in Leiden om musea te bezoeken. Hij parkeerde z'n auto op een parkeerterrein en kocht een dagkaart voor €12,80. Het apparaat bevestigde dat Piet betaald had, maar er kwam geen kaartje. Voor een tweede keer betalen zag Piet niet zitten, dus hij liet het erbij. Piet vertrouwt erop dat de betaling geregistreerd staat en hij bij een eventuele boete uitleg kan geven van hetgeen er is gebeurd.
Parkeerboete
Aan het eind van de dag kwam Piet terug bij de auto en tot zijn verbazing zag hij een briefje onder zijn ruitenwisser zitten: een parkeerboete! Belachelijk, vindt Piet. Diezelfde avond nog legt hij in een brief uit wat er die dag was gebeurd. Hij voegt het bewijs toe van de betaling. Opgelost, dacht hij.
Aanmaning
Niet dus. De gemeente Leiden reageert slechts met een standaardbrief: "Wij hebben uw brief ontvangen." Er komt geen inhoudelijke reactie op de klacht. Wel krijgt hij een paar dagen later een herinnering in de brievenbus waarin staat dat Piet de boete snel moet betalen. Piet Knol dient officieel bezwaar in en stuurt wederom de bewijsstukken mee. Weer geeft de gemeente geen inhoudelijk antwoord. Piet besluit een handgeschreven brief te sturen, want, zo redeneert hij, zo'n persoonlijke brief daar moet de gemeente wel op antwoorden. Dat doet de gemeente ook: ze sturen Piet een aanmaning.
Belbus
Tijd voor de Belbus. In eerste instatie doet de gemeente er alles aan om de zaak buiten de camera om af te handelen. Ze willen ons niet persoonlijk te woord staan en laten in een schriftelijke reactie weten dat er geen toestemming gegeven wordt om te filmen in het gemeentehuis. Dat houdt de Belbus natuurlijk niet tegen en we gaan gewoon langs. Eenmaal daar blijkt de gemeente toch bereid om ons te woord te staan. We krijgen zelfs wethouder van Bereikbaarheid, Economie, Binnenstad en Cultuur te spreken, Robert Strijk.
Excuses
De parkeerautomaat stoorde en printte daarom geen bonnetje voor Piet. Bij de behandeling van de klacht maakt de gemeente Leiden een fout in het aanslagnummer. Er wordt één cijfer verwisseld, waardoor de boete van iemand anders wordt kwijtgescholden. Dat had nooit mogen gebeuren, vertelt wethouder Robert Strijk. Pas na ingrijpen van de Belbus lost de gemeente de problemen op. De parkeermeters zijn vervangen en Piet krijgt zijn geld terug.
Belbus nodig?
Heb je ook de Belbus nodig? Mail dan belbus@vara.nl of schrijf postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!