Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Problemen met eten voor mensen met voedselallergie in ziekenhuizen

23-02-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
401 keer bekeken
  •  
eten dienblad ziekenhuis 930
Ziekenhuiseten, het heeft niet het beste imago. Maar de meesten van ons nemen het op de koop toe want met je medische probleem word je goed geholpen. Dat ligt anders voor mensen met een voedselallergie. Voor hen is het uiterst belangrijk dat in een ziekenhuis ook hun voeding goed is. Maar uitgerekend in de plek waar je verwacht dat je veilig bent, gaat het vaak mis. Dat stelt Stichting Voedselallergie. 

Niet naar voedselallergieën gevraagd

Samen met Kassa vroeg de stichting aan mensen met een voedselallergie hun ervaringen in zorginstellingen zoals ziekenhuizen te delen in een enquête. Ruim 500 mensen met een voedselallergie of een voedselintolerantie reageerden. En de reacties zijn niet mals. Ze stellen dat er vaak bij de intake niet naar voedselallergieën wordt gevraagd. Meer dan de helft zegt dat er met hun eten wel eens een fout is gemaakt waardoor er allergenen in hun maaltijd zaten. En van die groep zegt 2 op de vijf dat ze een allergische reactie kreeg op het voedsel in de zorginstelling.

Gebrek aan kennis

Volgens Stichting Voedselallergie gaat het mis door een gebrek aan kennis op de werkvloer. Mensen die zich bezighouden met de voeding voor patiënten zouden te weinig weten over allergenen. Met alle risico’s tot gevolg. Ook DAVO, de Diëtisten Alliantie Voedsel Overgevoeligheid, herkent het gebrek aan kennis. Dat zou bijvoorbeeld kunnen spelen in verzorgingstehuizen maar ook in kleinere regionale ziekenhuizen, omdat daar niet altijd een gespecialiseerde diëtist aanwezig is.

‘Patiënten zelf verantwoordelijk’

De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen stelt dat de noodzakelijke kennis wel degelijk aanwezig is in ziekenhuizen en wijst ook op de rol van patiënten zelf om aan te geven dat ze een allergie hebben. Patiënten zouden onder meer hun patiëntendossier kunnen controleren of daar iets over hun voedselallergie in staat en dat indien nodig alsnog toevoegen.

‘Weinig signalen’

Bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd komen weinig signalen binnen dat er iets mis zou gaan in zorginstellingen met het eten voor mensen met een voedselallergie. Daarom is dat bij inspecties ook geen specifiek onderdeel waarop wordt gelet. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft de inspectie wel gevraagd contact op te nemen met Stichting Voedselallergie om de resultaten van de enquête te bespreken.
Om te zorgen dat signalen wel bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd terecht komen, kunnen mensen met een voedselallergie hun klachten, recent en uit het verleden, melden bij het Landelijk Meldpunt Zorg van de inspectie. Dat kan hier.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!