Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Rabobank weigert verwijdering onterechte negatieve BKR-registratie

  •  
28-11-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
435 keer bekeken
  •  
20151128-kassa-belbus_7.jpg
Bij het aanvragen van een creditcard komt Vincent Broek er achter dat hij een negatieve BKR-registratie bij de Rabobank heeft. Het Bureau Kredietregistratie, oftewel BKR, is de schuldwaakhond van Nederland. Met zo'n negatieve registratie van het BKR sta je dan ook geregistreerd als wanbetaler en kan je geen nieuwe lening aanvragen. Heel vervelend en zeker als je net als Vincent nog nooit een betalingstermijn hebt gemist.
Voorzorg
In 2011 verkoopt Vincent uit voorzorg zijn huis. Hij heeft namelijk nog een lening en hij wil voorkomen dat hij straks zijn leningen niet meer terug kan betalen. Hij verkoopt zijn huis met €30.000 overwaarde. De Rabobank gebruikt deze overwaarde om een andere, zakelijke lening van Vincent, van €50.000, deels af te betalen. Zo blijft er nog een lening van €20.000 over. Dit is allemaal gebeurd zonder Vincent's toestemming.
Kifid
Vincent stapt naar het Kifid. Dit is het Klachteninstituut voor de Financiële Dienstverlening. Zij oordelen over financiële producten zoals leningen. Zij stellen Vincent in het gelijk. Het Kifid schrijft in hun rapport: "De Rabobank heeft haar zorgplicht geschonden, door ten onrechte over te gaan tot een BKR-registratie."
Gesprek
Na het oordeel van het Kifid stapt Vincent wederom naar de Rabobank. Zij weigeren de BKR-registratie te verwijderen en het enige dat Vincent krijgt is een coulancevergoeding van €250. Daar gaat het Vincent niet om. Hij wil zijn leven weer opbouwen en af van die onterechte registratie. Communicatie met de Rabobank over dit probleem lijkt op zijn plaats. Toch is het Vincent na meer dan een jaar proberen nog steeds niet gelukt om simpelweg in gesprek te gaan met zijn bank.
Probleem opgelost als Kassa erbij komt
Het zou technisch allemaal heel lastig zijn om deze registratie te verwijderen. Zodra de Belbus zich aankondigt is Vincent binnen 24 uur van zijn registratie af. Elze Vonk, Hoofd financieren, betalen en verzekeren van de Rabobank, belt Vincent op om hem het goede nieuws te vertellen. Ze vraagt hem direct ook om af te zien van het item. Daar gaat Vincent niet op in. Hij vraagt zich namelijk af waarom het nu ineens wel kan en waarom de bank hem al die tijd heeft afgehouden. Genoeg reden voor de Belbus om bij de Rabobank langs te gaan.
Confrontatie
Mevrouw Vonk geeft geen duidelijk antwoord op de vraag waarom het zo lang heeft moeten duren. Ze geeft alleen aan het heel vervelend te vinden. Wel vraagt ze Vincent om mee te lopen, zodat ze hem buiten de camera om verdere toelichting kan geven. Vincent is 'klaar' met de Rabobank en ziet dat in eerste instantie niet zitten. Na enig aandringen gaat hij toch op het aanbod in. Een half uur later heeft Vincent dan toch zijn langverwachte antwoord en kan hij zonder BKR-registratie verder.
Belbus nodig?
Heb je ook de Belbus nodig? Schrijf naar postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum of mail naar belbus@vara.nl.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!