Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Ryanair vinkt standaard verzekering aan

06-10-2012
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
195x90_ryanair.jpg
Lokkertjes en ondoorzichtige prijzen in de reisbranche zijn een grote bron van ergernis. Bij het boeken van een reis (vlucht of accommodatie) krijg je allerlei keuzes voorgelegd die je aan of uit kan vinken. Van het reserveren van je stoel, het soort bagage dat je wil meenemen tot een reis- of annuleringsverzekering. In sommige gevallen staan deze extra opties echter al standaard aangevinkt en als je niet goed oplet heb je er opeens een verzekering van meer dan €20 bij.
Wat zijn de regels?
Voor het aanbieden van prijzen van vliegtickets geldt een Europese Verordening  (zie artikel 23 pagina 13) Daarin staat duidelijk aangegeven dat standaard aanvinken niet mag. De Consumentenautoriteit ziet toe op de naleving van deze verordening. Verder hebben de aanbieders van vakanties, vliegreizen, bustrips en treinkaartjes van NS Hispeed zich te houden aan de Reclamecode Reisaanbiedingen . Die schrijft voor dat reclames niet misleidend mogen zijn. De getoonde prijzen moeten correct en duidelijk zijn, alle vaste en onvermijdbare kosten moeten zijn opgenomen. Verder mogen volgens deze zelfregulerende code de optionele extra's ook niet al aangevinkt staan. Overtredingen kun je bij Stichting Reclame Code  melden .
Overtreders
Kassa heeft ontdekt dat een aantal grote spelers op de markt zich niet aan de regels houdt. Zo staat er bij Center Parcs en Landal GreenParks standaard een annuleringsverzekering aangevinkt. Volgens Center Parcs vinden hun klanten het juist fijn dat deze annuleringsverzekering alvast staat aangevinkt. Ryanair probeert op verschillende manieren de consument zoveel mogelijk extra's te verkopen. De meeste opties kun je tijdens het boeken zelf aan- of uitvinken, maar bij de reisverzekering moet je invullen uit welk land je komt. Zodra je dit doet, heb je er een reisverzekering van €15,50 bij. Ryanair betwist dat het hier om een vooraf aangevinkte keuze gaat en zegt dat je er ook gemakkelijk vanaf kunt.
Bij Stichting Reclame Code Commissie staat Ryanair inmiddels op de zwarte lijst, omdat het bedrijf niet reageert op uitspraken. Aangezien Ryanair een Ierse organisatie is, kan de Nederlandse Consumentenautoriteit hier niet ingrijpen. Dit zou door de Ierse zusterorganisatie van de Consumentenautoriteit moeten gebeuren, maar daar is tot op heden nog niks uit gekomen. Voor de Consumentenbond zijn dit soort praktijken al jarenlang een doorn in het oog. Zij maken zich sterk voor alle maatregelen die hier nu echt een eind aan zullen maken.
Nieuwe wetgeving
Er is nu een nieuwe consumentenrichtlijn in de EU aangenomen die onder andere het automatisch aanvinken van extra opties verbiedt. Het duurt waarschijnlijk nog langer dan een jaar voordat deze richtlijn in ons land is omgezet in wetgeving. De Consumentenbond gaat proberen dit eerder voor elkaar te krijgen.
Ongewilde reisverzekering
In het NRC Handelsblad van 15 & 16 september 2012 staat een ingezonden brief (PDF) van Cristina van Putten. Zij is student en wil de strijd aan gaan tegen Ryanair, samen met haar vader, die als gemachtigde namens gedupeerden zal optreden. Bent u ook de dupe geworden van een ongewilde Ryanair-reisverzekering en wilt u Cristina steunen in haar actie? Mail haar dan ongewildereisverzekering@gmail.com.
Collectief schade verhalen
Het is helaas nog niet mogelijk voor belangenorganisaties (zoals de Consumentenbond, de ANWB of Vereniging Eigen Huis) om namens een groep gedupeerden collectieve schade te verhalen. Er is al een motie door de Tweede Kamer aangenomen die dat wel mogelijk gaat maken. Helaas ligt deze nog steeds op de plank. Dus tot nu toe kun je alleen individueel naar de rechter stappen of iemand machtigen (zoals in het geval van Cristina).
Boekingskosten
Luchtvaartmaatschappijen overtreden de regels op nog meer fronten. Ryanair en KLM brengen boekings- of administratiekosten in rekening, maar die worden los van de ticketprijs berekend. Dat is verboden. Het zijn namelijk 'onvermijdbare kosten' en die horen inclusief te zijn. Hier besteedden wij eerder in Kassa  aandacht aan. In een reactie lieten KLM en Ryanair weten dat ze het niet gaan aanpassen. Ryanair zegt dat de boekingskosten te vermijden zijn door gebruik te maken van een prepaid creditcard of het Ryanair Cash Passport. Die heeft alleen bijna niemand in Nederland.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!