Iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

  • Tientallen klachten over niet-geleverde fietsen van BikeDepot

    Herenfiets

    Stel, je zoekt een mooie fiets voor een leuk prijsje. Via internet kom je op de website van BikeDepot terecht. Deze fietsenwebshop heeft een ruim assortiment dames-, heren-, kinder- en omafietsen in veel verschillende kleuren. En dit alles voor rond de €200,- euro. BikeDepot belooft dat wanneer je voor 17:00 uur besteld, je de fiets morgen in huis hebt. Echter, de volgende dag komt er geen fiets, en de dag daarop ook niet…

    Maanden wachten
    Voor haar tiende verjaardag spaarde Nour samen met haar ouders vier maanden voor een nieuwe oma-fiets. Op 19 juli 2017 bestelde ze samen met haar vader Khaled de fiets via BikeDepot.nl voor €229,-. Helaas kwam de fiets nooit aan. Met deze nieuwe fiets zou Nour naar school kunnen fietsen maar in plaats daarvan moet ze nu iedere dag worden opgehaald door haar vader Khaled. Ook Claudia kocht een fiets bij BikeDepot.nl. Op 8 augustus 2017 bestelde ze een groene kinderfiets voor haar zoontje van €109,-. Ook deze werd niet geleverd en Claudia zocht tevergeefs contact met BikeDepot.

    Nour, Khaled en Claudia zijn niet de enigen met klachten over BikeDepot.nl. Wie naar de sites Klachtenkompas en klacht.nl gaat leest een scala aan klachten over BikeDepot. Mensen melden dat de fietsenwinkel niet de volgende dag levert ondanks de ‘voor 17:00 uur besteld, morgen in huis garantie’ en dat de webshop slecht bereikbaar is. Wanneer het eindelijk wel lukt contact te krijgen, doet BikeDepot beloftes over terugbetalen of levering van de fiets die niet worden nagekomen. In klachten schrijven mensen dat men er pas na heel veel klagen en in sommige gevallen (dreigen met) aangifte bij de politie een oplossing komt.

    Na wat research ontdekt Khaled dat op de adressen die BikeDepot op hun website ‘onze showrooms’ noemt, een hele andere fietsenverkoper zit, namelijk: City-bikes. Khaled belt met City-bikes en mag verrassend genoeg zijn ordernummer doorgeven aan een medewerker die gaat kijken of hij hem kan verder helpen. Genoeg redenen voor Kassa om uit te zoeken wie hierachter zit.

    BikeDepot en City-Bikes: hoe zit dat?
    Op de website vermeldt BikeDepot twee adressen van showrooms in Rotterdam en Zaandam. In deze showrooms zou het mogelijk zijn de fiets naar keuze te bekijken en eventueel een proefrit te maken. Deze showrooms blijken fysieke filialen te zijn van fietsenwinkel City-Bikes. Opmerkelijk is dat wanneer klanten van BikeDepot bellen naar City-Bikes met hun klacht, ze in sommige gevallen hun ordernummer mogen doorgeven zodat de medewerker kan kijken wat hij/zij kan doen. Kassa vroeg City-Bikes om een verklaring voor deze samenwerking. De woordvoerder van City-Bikes geeft te kennen dat inmiddels alle banden met BikeDepot zijn verbroken en dat zij altijd proberen mensen te helpen, ook al zijn het geen klanten van City-Bikes.

    Reactie BikeDepot  
    De eigenaar van Bikedepot.nl geeft aan dat zijn webshop harder groeide dan verwacht en dat hij het tempo niet meer kon bijhouden. BikeDepot laat weten dat het niet leveren van Nour’s fiets en het uitblijven van een terugbetaling een administratieve fout betreft. In het geval van Claudia laat BikeDepot weten dat de fiets twee keer bij haar thuis werd aangeboden maar niemand thuis was. De terugbetaling heeft vertraging opgelopen omdat de fiets op het depot van het vervoersbedrijf stond en BikeDepot pas terugbetalingen doet wanneer de fiets in goede orde terug is ontvangen. Als reactie op de tientallen klachten op de klachtenwebsites geeft BikeDepot aan dat hij het erg druk heeft met de verkoop van fietsen. Hierdoor gaat er weleens iets mis en door alle drukte is de eigenaar niet altijd in de gelegenheid om telefoontjes aan te nemen of te reageren op e-mails. De volledige schriftelijke verklaring is HIER te lezen.

Reactie BikeDepot

De eigenaar van BikeDepot geeft aan dat zijn webshop harder groeide dan verwacht en dat hij het tempo niet meer kon bijhouden. BikeDepot laat weten dat het niet leveren van Nour’s fiets en het uitblijven van een terugbetaling een administratieve fout betreft. In het geval van Claudia laat BikeDepot weten dat de fiets twee keer bij haar thuis werd aangeboden maar niemand thuis was. De terugbetaling heeft vertraging opgelopen omdat de fiets op het depot van het vervoersbedrijf stond en BikeDepot pas terugbetalingen doet wanneer de fiets in goede orde terug is ontvangen.

De volledige schriftelijke verklaring is HIER te lezen.

Fragment