Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Toelatingseisen voor oude dieselauto's per stad verschillend

17-02-2018
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
2118 keer bekeken
  •  
auto stad 930 520
Wat doe je als je met je geliefde dieselcamper je eigen stad niet meer in dreigt te komen omdat er een milieuzone aan zit te komen? Dan vergroen je ‘m met een roetfilter en een katalysator zodat je ‘huisje op wielen’ stukken schoner wordt. En dan maar hopen dat je stadsbestuur je – schonere - camper accepteert en je in de toekomst tóch je eigen stad in kunt blijven rijden.
Ombouwen naar Euro4
Hans Leibbrand uit Arnhem liet zijn Volkswagen camperbus uit 2005 ombouwen ‘om het milieu te helpen’. Hij liet zijn camper ombouwen van Euro3 naar Euro4. Door de inbouw van het roetfilter en de katalysator is zijn camper gelijk aan een camper uit 2006, en dan heb je, volgens de Duitse autoriteiten, opeens de Euro4 norm te pakken met je diesel uit 2005. Op basis van het ‘certificaat van inbouw’ dat Leibbrand kreeg van het inbouwstation, kreeg hij een groen vignet voor de milieuzone in Duitsland.
Deze week liet hij zijn camper onderwerpen aan een roetstofmeting bij een erkend APK-keuringsstation. En wat blijkt? Zijn oude camper kan zich vanaf nu meten met de nieuwste dieselauto’s! De uitstoot was vergelijkbaar met die van een kakelverse Euro6 diesel die in 2017 de fabriek uit rolde.
Geen hogere euronorm door bouwjaar
Helaas ligt het in Nederland niet zó simpel. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) gaat namelijk alleen uit van de leeftijd van de auto en dus alleen van de typegoedkeuring die ooit voor dit type is verleend. De Datum Eerste Toelating (DET) is de enige wegingsfactor bij het bepalen van je uitstoot. Dus je kunt je auto vergroenen tot je een ons weegt, maar je krijgt er in ons land geen hogere euronorm mee. Dan rest alleen nog sloop of export van je auto én je verlies pakken. Deze situatie geldt bijvoorbeeld in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht waar de gemeente alleen naar het bouwjaar kijkt en niet meeweegt hoe vervuilend je auto nu daadwerkelijk is.
Maar Hans Leibbrand heeft geluk: hij gaat, met Kassa in het kielzog, naar de Arnhemse wethouder Geert Ritsema toe met de vraag of hij misschien wél rekening wil houden met zijn aanpassingen ten behoeve van de luchtkwaliteit. En deze wethouder heeft goed nieuws: “Ik vind het heel erg positief dat u zelf het initiatief heeft genomen om hem te verschonen, om te bouwen naar Euro4 en dat moet beloond worden wat mij betreft. Dus zolang ik hier wethouder ben zal ik me ervoor hard maken dat u met deze auto gewoon de stad in mag. Het gaat er niet om wanneer die gebouwd is, het gaat erom hoe vervuilend die is en als een oude auto schoon is gemaakt, is ie wat mij betreft welkom in Arnhem.”
Toelatingseisen verschilt per stad
Hans Leibbrand kan dus in zijn woonplaats nog jaren van zijn busje genieten en, ook in de toekomst, gewoon in het centrum van Arnhem in rijden. Maar in andere steden kan hij in de toekomst nog steeds problemen krijgen want hij krijgt géén Euro4 aantekening op zijn kenteken, zo heeft de RDW hem telefonisch al laten weten: “Omdat wij alleen de Euroclassificatie kunnen wijzigen als er een verklaring van de fabrikant bij zit, omdat dat te maken heeft met het complete voertuig en niet alleen met het roetfilter.”
De toelatingseisen zijn in iedere stad verschillend. Amsterdam, Rotterdam en Utrecht kijken alleen naar je bouwjaar, dus dan heeft vergroenen geen zin. Maar er zit beweging in. In Maastricht wil het stadsbestuur in de nabije toekomst óók een milieuzone invoeren, maar dan op basis van het Duitse vignetsysteem wat is gebaseerd op de euronorm zoals die in Europa gemeengoed is. De milieuzones zijn nu nog letterlijk een lappendeken waardoor je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Het ligt dus voor de hand om één uniform systeem van emissie-eisen voor de hele Europese Unie te bedenken. En dat is de euronorm waar fabrikanten zich nu al aan houden. Nederland loopt een beetje achterop, zo lijkt het wel. Het gekke is dat voor vrachtauto’s de emissienorm wél uitsluitend is gericht op de euronorm. Het zou een schone zaak zijn als dat in de toekomst ook voor personenauto’s zou opgaan.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!