Iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

  • "In auto's van Volkswagen zit nog steeds sjoemelsoftware"

    volkswagen-930x520

    Volkswagens en andere auto's van de Volkswagen Groep met een sjoemeldieselmotor zouden ook na een software-update van de fabriek die de uitstoot binnen de wettelijke grenzen moet brengen nog te veel schadelijke stoffen uitstoten. Dat stelt de Nederlandse claimclub Volkswagen Car Claim (derclaim.nl).

    Klokkenluider
    Voorman van de organisatie Guido van Woerkom komt met de opmerkelijke onthulling twee jaar nadat Dieselgate uitkwam door een verklaring van VW in de Verenigde Staten. Der Claim zegt zich te baseren op door een klokkenluider gelekte interne documenten. De club wil deze nog niet vrijgeven.

    Documenten
    “Wat we wel kunnen zeggen is dat de documentatie aantoont dat Volkswagen nimmer de intentie heeft gehad om het uitstootprobleem met de voorgestelde software update te verhelpen. Bovendien blijkt dat de auto’s van de Volkswagen groep niet één, maar meerdere defeat devices (sjoemelsoftware) bevatten. Die zitten ook na de software update nog steeds in de auto's en manipuleren de uitstoot van de schadelijke gassen. Volkswagen heeft de consument hier niet over geïnformeerd”, aldus Van Woerkom.

    Verklaring Volkswagen
    Volkswagen AG laat in een verklaring weten zich niet te kunnen vinden in de bevindingen van Volkswagen Car Claim. Hierin staat onder meer: 'Bij het testen van de technische maatregelen voor de betrokken voertuigen met een motor van het type EA189 werden uitvoerige testbankproeven uitgevoerd met motoren en onderdelen, alsmede specifieke voertuigproeven, dit alles om te garanderen dat de software-update geen verboden manipulatieve instrumenten bevat en geen negatieve effecten heeft op onderdelen van de motor of de emissie-controlesystemen. De technische maatregelen zijn ook gecontroleerd bij testritten waarbij miljoenen kilometers werden afgelegd.'

    Dagvaarden
    Der Claim wil voor eind oktober Pon, VW en andere betrokken partijen dagvaarden in een civiele procedure. Inzet hiervan is dat eigenaren de koopovereenkomst van de sjoemeldiesels ongedaan kunnen maken. Volgens Van Woerkom zou dat moeten omdat ze een product hebben gekocht dat niet aan alle eisen van de wet voldeed. Dit is een van basale eisen waaraan een koopovereenkomst moet voldoen.

    Of Volkswagen Car Claim succes zal hebben met hun dagvaarding is nog de vraag. Dat hangt af van hoe sterk hun bewijsvoering is dat Volkswagen de Wet oneerlijke handelspraktijken heeft overtreden en dat ook  sprake is van dwaling en bedrog. Over hun bewijsvoering wil de claimclub vooralsnog verder niets prijsgeven.

    Geen compensatie in Duitsland
    Een vergelijkbare zaak in Duitsland heeft niet tot compensatie voor Duitse automobilisten geleid. Bij de ANWB komen bovendien geen klachten binnen van automobilisten die problemen ervaren na de fix die Volkswagen heeft aangeboden. "Het is hier doodstil", aldus woordvoerder Ad Vonk. Bij het meldpunt sjoemeldiesels van de Consumentenbond kwamen tot deze zomer 57 klachten binnen van 33 Volkswagenbezitters met een geüpdate sjoemeldiesel. Ter relativering: het gaat om 11 miljoen dieselvoertuigen wereldwijd en 160.000 in Nederland.

    Afwachten
    Hoogleraar privaatrecht Eddy Bauw adviseert Volkswagen-bezitters en auto eigenaren van diesels van de Volkswagen Groep daarom om zich nu nog niet aan te sluiten bij Volkswagen Car Claim, want dan moet je maximaal 18 procent afdragen van een eventuele compensatie. "Ik zou eerst afwachten wat er precies te halen is. Ook de ANWB en Consumentenbond zijn afwachtend en dat is niet voor niets."

“Vanaf het eerste begin heeft Volkswagen zich ervan verzekerd dat de technische maatregel op zodanige wijze werd ontwikkeld dat er geen verboden manipulatieve instrumenten waren en dat er ook geen negatieve effecten waren op de duurzaamheid, de cijfers van het brandstofgebruik, de cijfers van de CO2-uitstoot, de output van de motor, de maximale torsiekoppel en de geluidsemissie. Dit was een essentieel doel vanaf het begin van de ontwikkeling, waarmee eind 2015 werd begonnen. Dit is ook de reden waarom Volkswagen vanaf het begin heeft gezegd dat de klanten geen enkel nadeel zullen ondervinden van de technische maatregelen, ook niet met betrekking tot de duurzaamheid van de motor en het nabehandelingssysteem."

Lees hier de volledige verklaring van Volkswagen.

Fragment