Iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

  • Welke supermarkt is het goedkoopst en het duurst?

    Kassa doet regelmatig precies dezelfde boodschappen bij de grote supermarkten. Dat deden we ook deze week. We vergeleken alle prijzen van 27 producten. Welke supermarkt is het goedkoopst?

    In januari 2013 kochten we voor het eerst de boodschappen uit Kassa's boodschappentas bij zes grote supermarkten: ALDI, Albert Heijn, C1000, Jumbo, Lidl en PLUS. Ook in mei 2013, september 2013, juni 2014 en januari 2015 gingen we op pad. Van onze 27 boodschappen kochten we overal de reguliere huismerken. Omdat er geen C1000 winkels meer zijn, bezochten we deze week vijf supermarkten.

    Prijsoverzicht 
    De boodschappen werden in vergelijking met de vorige prijspeiling bij de meeste supermarkten wat duurder. Lidl daalde bijna 3% in prijs. Ook Jumbo werd iets goedkoper, 0,5%. Vergeleken met onze eerste boodschappentocht in januari 2013 daalden de boodschappen in prijs. Dat gaat meestal om een kleine daling. Bij PLUS daalden de boodschappen 5,5%. Bij Jumbo werden de boodschappen 6,2% goedkoper. Supermarktdeskundige Paul Moers zegt hierover: "Jumbo is echt flink in prijs gedaald, ruim 6%. Die supermarkt heeft nu 20% marktaandeel en daarmee is hun inkooppower verhoogd. Dat geven ze terug aan de consument."

    In deze grafiek zie je de prijsontwikkeling door de tijd per supermarkt.



    Supermarktdeskundige Paul Moers: "In vergelijking met Kassa's vergelijking in 2015 zie je links en rechts wat prijswijzigingen. Ten opzichte van 2013 is er een veel groter verschil. De prijs van levensmiddelen blijft dalen. Nederland behoort tot de goedkoopste supermarktlanden in Europa. Dat zie je terug."

    Discountsupermarkten
    ALDI en Lidl blijven elkaar op de voet volgen. Moers: "Prijs is ontzettend belangrijk voor deze supermarkten. Ze kijken heel erg naar elkaar en vechten om de plek als allergoedkoopste." De discountsupermarkten ALDI en Lidl schommelen sinds januari 2013 flink in prijs. Het goedkoopst waren de boodschappen daar in juni 2014.

    ALDI:



    Lidl:




    Jumbo daalde sinds september 2013 steeds in prijs.



    Albert Heijn en PLUS daalden sinds mei 2013 in prijs, maar gingen nu, in mei 2016, een heel klein beetje in prijs omhoog.

    Albert Heijn:


    PLUS:

    Grootste prijsdalers
    Grootste daler in prijs is de Engelse drop bij PLUS. Dit snoep daalde sinds 2015 maar liefst 40% in prijs! Ook bij Albert Heijn en Jumbo daalde de prijs sterk.



    Aardbeienjam
    Andere opvallende dalers is de aardbeienjam. Moers: "Bij de aardbeienjam en de Engelse drop zie je dat supermarkten goed naar elkaar kijken. Dat zijn echt lokkertjes waarmee je klanten de winkel in haalt.” In de grafieken zie je inderdaad dat de prijzen van deze producten altijd ongeveer gelijk waren, maar in mei 2016 ineens allemaal omlaag duiken.

    Koffie
    Datzelfde geldt voor de koffie. In deze grafiek is te zien dat de prijs van een pond roodmerk koffie flink schommelt. Moers voorspelt: "Koffie is nu relatief goedkoop. Die prijs gaat absoluut weer stijgen. De koffieoogst heeft last van El Niño. Dat moet je echt nu inkopen, dan ben je straks voordelig uit. Hetzelfde geldt voor suiker."



    Aardappelen
    Grootste stijger in prijs zijn de aardappelen bij Albert Heijn. De kruimige piepers werden maar liefst 78% duurder sinds 2015. Ook bij de andere supermarkten werden de aardappelen flink duurder. Moers: "De aardappelen zijn duur door de droogte, het late voorjaar en een grote vraag uit Engeland en Oost-Europa. Dat stuwt de prijs allemaal omhoog. De piepers gaan absoluut nog duurder worden."



    Sinaasappelsap
    Andere opvallende stijger is het sinaasappelsap. Bij ALDI, Lidl en Jumbo werd het sap 30% duurder. Bij Albert Heijn en PLUS steeg de prijs met zo'n 4%. De sinaasappelsap van PLUS heeft een Fairtrade-keurmerk. Die supermarkt zet daar sowieso flink op in. De reclameleus van PLUS is: 'Goed eten. Daar houden we van'. De nadruk ligt op ambachtelijk fairtrade eten, maar ook eten met aandacht voor dierenwelzijn en duurzaamheid. Voor Moers verklaart deze communicatiestrategie de groei van het marktaandeel van PLUS.

    Over de vergelijking
    - We deden de boodschappen uit deze vergelijking afgelopen week. Prijswijzigingen na 10 mei hebben we niet meegenomen. Let op: een prijspeiling is natuurlijk altijd een momentopname. 
    - We kijken naar de normale prijzen en niet naar eventuele aanbiedingen. 
    - Voor de vergelijking hebben we gekozen voor de standaardhuismerken. Bij ALDI en Lidl is dat eenvoudig. Zij hebben van de meeste producten één variant. Wat zij verkopen is alleen bij hen verkrijgbaar en dus ook te beschouwen als een huismerk. Bij Albert Heijn, Jumbo en PLUS is er keuze uit meerdere varianten. We kopen steeds het standaard huismerk en niet de A-merken, luxe-lijn, fancy labels of budgetproducten. 
    - Alle producten zijn omgerekend naar dezelfde hoeveelheden. 

    Wat zit er in die tas?
    - Tijgerwit
    - Pond halvarine
    - Aardbeienjam
    - Pindakaas
    - Kilo stuk jonge kaas
    - Schouderham
    - Pondspak koffie
    - Pak thee
    - 1 liter halfvolle verse melk
    - Kilo suiker
    - Pak stroopwafels
    - Engelse drop
    - Stuk melkchocolade met hazelnoten
    - 5 kg kruimige aardappelen
    - Pot rode kool
    - Pot appelmoes
    - Pond rundergehakt
    - 2 kg perssinaasappelen
    - 1,5 kilo Elstarappels
    - Liter rode huiswijn
    - 2 flesjes bier
    - 1,5 liter sinaasappelsap
    - 1,5 liter cola
    - Zak paprikachips
    - Wc-papier
    - Bontwasmiddel
    - Afwasmiddel