Supermarkten verwachten miljoenen euro's extra omzet door het WK-voetbal. De winkels liggen vol oranjeacties. Wat is er allemaal te krijgen?
In de studio vertelt Gonnie Spijkstra van
versereclame.nl over het juichpak van Jumbo, de WK-knikkers van DEEN, de tattooplaatjes van Coop en de Hup Holland Hup-hamsters van Albert Heijn.
In 2010, toen Nederland tweede werd op het WK, zetten de supermarkten €70 miljoen extra om. In 2012, toen Oranje snel de EK-competitie moest verlaten, was dat maar €23 miljoen omzet extra.
Voorzichtig
Supermarkten zijn daarom voorzichtig, zegt Spijkstra. "Meestal kopen ze voldoende oranjeartikelen in tot aan de kwartfinale. Als Nederland uit de competitie ligt, moet al het oranjespul onmiddellijk uit de winkels. Daar willen we dan niet meer mee geconfronteerd worden. Als Oranje ver komt, dan willen de winkels meeprofiteren van het voetbalenthousiasme."
In
2010 lieten we kinderen de verschillende WK-acties testen. Ook bekeken wiskundigen voor ons hoeveel geld je kwijt bent voor je een spaaractie compleet hebt.
In de uitzending van vandaag lieten we ook zien dat Kassa's boodschappentas flink in prijs is gedaald. Kijk het item
hier
terug.