Iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

  • Woekerprijzen doorverkoop concertkaartjes moet stoppen

    Enkele weken geleden besteedden we in Kassa aandacht aan de woekerprijzen voor concertkaartjes van populaire artiesten. Zodra de officiële verkoop begint, worden er direct honderden kaartjes voor exorbitante prijzen aangeboden op doorverkoopsites als Seatwave. Ook afgelopen week was het weer raak, toen de kaartjes voor de concerten van superster Adele in de voorverkoop gingen. Wat moet er gebeuren om dit soort oneerlijke praktijken te kunnen stoppen? 

    Hoe zat het ook al weer?

    Ticketmaster is het officiële Nederlandse verkooppunt voor concertkaartjes. Eerder lieten we in Kassa al zien dat doorverkoopsite Seatwave eigendom is van Ticketmaster. Als bij Ticketmaster de kaartjes uitverkocht zijn, dan staan er vaak direct tientallen tickets voor hetzelfde concert via Seatwave te koop, voor het veelvuldige van de originele prijs. De verkoper van de kaartjes via Seatwave mag zelf de prijs bepalen, hierdoor ontstaat bij populaire concerten (waar kaartjes schaars zijn) een groot verschil tussen de originele ticketprijs en de prijzen die op sites als Seatwave voor dezelfde kaartjes worden gevraagd. Zodra een kaartje via Seatwave verkocht wordt rekent Seatwave 10% 'succespremie' over de ticketprijs. Seatwave (en dus ook moederbedrijf Ticketmaster) verdienen dus op deze dure doorverkoop.


    Vrije markt?

    Technologiedeskundige Danny Meki? noemde het eerder al schandalig dat Ticketmaster aangeeft tegen zwarthandel van tickets te zijn, maar zelf wel verdient aan de woekerprijzen voor kaartjes via Seatwave. Ticketmaster geeft aan dat dit soort prijzen door marktwerking tot stand komen. Er is meer vraag dan aanbod, en dit onderdeel is van vrije marktwerking. Meki? stelt dat er in dit geval niet gesproken kan worden van een vrije markt, omdat een vrije markt in beginsel voldoende vraag een aanbod telt, en dat is hier niet het geval. Als een kaartje voor vier á vijf keer de prijs van het originele kaartje verkocht wordt, terwijl er geen sprake is van alternatieven, is het tegenargument van de vrije markt volgens Meki? niet redelijk. De consument zou beschermd moeten worden tegen dit soort woekerprijzen. Ook pleit Danny Meki? voor directe actie vanuit de politiek en de personalisering van concertkaartjes. Volgens Meki? zou een oplossing zijn als er niet meer dan 20% bovenop de originele prijs gevraagd zou mogen worden en ieder ticket aan een naam gekoppeld zou worden. Ook benadrukte hij dat artiesten zich uit zouden moeten spreken tegen dit soort doorverkoop om de woekerpraktijken aan te pakken, maar dat dit vaak door belangenverstrengeling niet gebeurt. 


    Aanpassen Europese wetgeving
    Europarlementariër Dennis de Jong, lid van de Commissie Interne markt en consumentenbescherming, geeft in de studio ook een reactie op deze problematiek. De Jong stelt dat het belangrijk is om de regels omtrent doorverkoop van tickets in heel Europa op elkaar af te stemmen, om te voorkomen dat bedrijven zich elders in Europa gaan vestigen om regels te omzeilen. Er zijn al Europese regels omtrent bijvoorbeeld misleidende reclame of oneerlijke concurrentie, maar er zal nu ook specifiek worden gekeken naar de ticketdoorverkoopsites en de onderlinge banden en belangen van bedrijven die zich met ticketverkoop bezighouden. De Jong stelt dat dit uit concurrentie-opzicht eigenlijk een vreemde zaak is. In januari zal deze werkwijze binnen het dossier Digital Market op Europese basis worden besproken, waarin gekeken zal worden naar nieuwe overeenstemmende regels met betrekking tot Internetaankopen in Europa.


    Meldpunt

    In Nederland roept SP-Kamerlid Jasper van Dijk iedereen op om ervaringen met te dure tickets te melden. Hiervoor is het Meldpunt Kaart te Duur opgericht. De Tweede Kamer sprak al eerder over een wet waarmee de doorverkoop van tickets aan banden gelegd zou kunnen worden. Deze wet behelst dat bij doorverkoop een kaartje niet meer dan 20% duurder mag zijn dan de originele verkoopprijs. Als dit wel zo is kan de koper de overige kosten terugvorderen. In februari 2016 spreekt de Eerste Kamer over deze wet.


    Ticketmaster weer niet in de studio

    Ticketmaster Nederland heeft er wederom voor gekozen om niet in de studio aanwezig te zijn om een reactie te komen geven. In een schriftelijke reactie lieten zij Kassa weten: "We willen consumenten een veilige, transparante plek bieden waar men ook tickets in lijn met de wet kan (doorver)kopen." Ticketmaster Nederland bestempelt Seatwave als een marktplaats waar vraag en aanbod samenkomen en "de prijs uiteindelijk door marktwerking tot stand komt". Wat betreft de banden tussen Ticketmaster en Seatwave benadrukt Ticketmaster geen kaarten door te sluizen naar Seatwave en ontkent dat Seatwave toegang zou hebben tot de voorraad kaarten van Ticketmaster. De volledige schriftelijke reactie van Ticketmaster Nederland lees je hier.