Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Patiënt kan niet in ziekenhuis terecht door zorgplafond

08-12-2018
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
626 keer bekeken
  •  
ouderenzorg ziekenhuis 930
Je hebt borstkanker gehad. De arts ziet een plekje op je darmen en je hebt een darmonderzoek nodig om uit te sluiten dat het niet weer kanker is. Maar het ziekenhuis wijst je de deur, omdat het zorgplafond is bereikt. Het overkwam mevrouw Visser en ze is niet de enige. Veel patiënten lopen momenteel bij verschillende zorgverleners tegen een zogenoemd zorgplafond aan.
Veel ziekenhuizen hebben momenteel te kampen met een zorgplafond. Dat is een afspraak tussen het ziekenhuis en de zorgverzekeraar over hoeveel zorg zij mogen verlenen. Als dat geld op raakt, is het zogenoemde zorgplafond bereikt. Het ziekenhuis krijgt dan geen vergoeding meer van de zorgverzekeraar voor de gevraagde behandeling.

Verschillende verzekeraars

Patiënten van verschillende verzekeraars lopen daar momenteel tegenaan. Zo neemt het Zuyderland Ziekenhuis op dit moment geen patiënten aan die zijn verzekerd bij VGZ. Oogziekenhuis de Zonnestraal heeft momenteel geen ruimte voor CZ-verzekerden en het Deventer Ziekenhuis wijst Achmea-klanten de deur. Zij moeten zelf op zoek naar een andere zorgverlener.
Mevrouw Visser wordt doorverwezen naar het Medisch Centrum de Veluwe, maar krijgt daar tot haar ontsteltenis te horen dat het zorgplafond is bereikt. Medisch Centrum de Veluwe vertelt Kassa dit afschuwelijk te vinden, maar moet momenteel klanten van zowel Menzis als CZ de deur wijzen. "Weet dat wij al sinds september in onderhandeling zijn met Menzis om meer budget te krijgen. Na keiharde onderhandelingen met VGZ is het uiteindelijk wel gelukt om er geld bij te krijgen. VGZ-patiënten kunnen wij daardoor wel helpen, terwijl we klanten van CZ en Menzis de deur moeten wijzen", legt Adnan Yokaribas, directeur financiën van het Medisch Centrum de Veluwe uit.

Onwenselijk

Patiënten kunnen er via de website van de verzekeraar niet of nauwelijks achter komen of het zorgplafond is bereikt. Vergelijkingssite Zorgkiezer vindt dat een onwenselijke situatie. "Het is voor de consument ontzettend lastig te achterhalen of zorgverleners een zorgplafond hanteren. Hierover wordt nauwelijks tot niet gecommuniceerd op de website van zorgverzekeraars."
Uit onderzoek van Kassa in samenwerking met Zorgkiezer blijkt dat geen van de verzekeraars die zorgplafonds hanteren voor eerdergenoemde zorgverleners, hierover duidelijk communiceren op hun website. Ook valt nauwelijks informatie te vinden over wat een zorgplafond is en hoe de verzekeraar daarmee omgaat.

Toezicht

De Zorgautoriteit laat weten dat zorgverzekeraars wel goed op hun website zouden moeten communiceren over het bestaan van zorgplafonds en neemt de meldingen van Kassa hierover mee in haar toezicht op de zorgverzekeraars. Woordvoerder Erik Bloem: "Op dit moment vinden contractonderhandelingen plaats voor 2019. We merken dat tegen het einde van het jaar patiëntenstops in de media komen. Wij vinden dit onwenselijk, omdat hiermee contractonderhandelingen over de rug van de patiënt worden uitgevochten. Zorgverleners en zorgverzekeraars zouden hierover tijdig goede afspraken moeten maken, zodat patiënten hiervan niet de dupe worden."
Menzis laat naar aanleiding van onze uitzending weten mevrouw Visser nu wel in het Medisch Centrum de Veluwe terecht kan voor een darmonderzoek. Na lange onderhandelingen is het plotseling gelukt om het zorgplafond tegen alle verwachtingen in toch op te hogen. Ze zeggen echter dat het niet door de uitzending van Kassa komt...
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!