Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Zware onvoldoende voor Werk.nl

13-04-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
723 keer bekeken
  •  
195x90_werk.jpg
De UWV-website Werk.nl scoort bij gebruikers een zware onvoldoende. Zij geven de site gemiddeld een schamele 2,7. Maar liefst 88% van de werkzoekenden voelt zich onvoldoende geholpen met Werk.nl. Dat blijkt uit een enquête van vakbond FNV die door 4500 mensen is ingevuld.
Bemiddeling
'Werk.nl helpt u op weg naar werk', claimt het UWV zelf op de uitkerings- en vacaturesite. Gebruikers denken daar heel anders over. Liefst 87% geeft Werk.nl een onvoldoende voor bemiddeling naar werk. De gemiddelde beoordeling voor dat onderdeel is een 2,5. Ook Kassa ontving veel klachten over Werk.nl. "Zelfs mijn werkcoach raadt me af om Werk.nl te gebruiken!", mailde iemand. 
Storingen
De website van uitkeringsinstantie UWV ligt al een tijd onder vuur. De site vertoont veel storingen, waardoor deze onbereikbaar is of waardoor gebruikers niet kunnen inloggen. 46% van de deelnemers zegt dat dat de site 'vaak' onbereikbaar is. Het onderzoek van FNV toont aan dat werkzoekenden nog veel meer problemen ondervinden. Zo kunnen bezoekers maximaal 100 vacatures per keer bekijken, is de tekst van de vacatures vaak niet volledig of blijken vacatures al maanden oud te zijn.
Contact
Werkzoekenden zijn vrijwel volledig aangewezen op de digitale dienstverlening van het UWV. De website Werk.nl wordt steeds belangrijker, omdat het UWV moet bezuinigen. Er worden duizenden banen geschrapt en tientallen kantoren gesloten. Nog maar 10% van de werkzoekenden heeft nog persoonlijk contact met een werkcoach. Veel mensen vinden dat ongewenst. 58% van de deelnemers aan het FNV-onderzoek geeft de voorkeur aan een persoonlijk gesprek tegen slechts 18% aan Werk.nl. De begeleiding via de site scoort gemiddeld een 3,3.
Passend
Veel gebruikers klagen ook over de kwaliteit van de, volgens het UWV, 'passende' vacatures die ze toegestuurd krijgen. Zo ontving een ontslagen beleidsmedewerker bij een natuurorganisatie een vacature voor een baan in de financiële dienstverlening, kreeg een oud-medewerker van een transportbedrijf een vacature voor lasser en werd een begeleider in de gehandicaptenzorg gekoppeld aan vacatures in de bouw. Een andere werkzoekende klaagde bij Kassa over '100 procent passende' vacatures in het Pools. 
Sancties
Nu werkzoekenden vrijwel alleen nog digitaal contact hebben met het UWV, gaat de uitkeringsinstantie ook steeds vaker digitaal sancties opleggen. Het sanctiebeleid is begin dit jaar aangescherpt. Ook als mensen onbewust een fout maken kunnen ze een boete krijgen of kan hun uitkering worden ingetrokken. De FNV maakt zich daar zorgen over. Volgens de vakbond is een foutje zo gemaakt of zijn er soms goede verklaringen waarom iemand niet aan een regel of opdracht kon voldoen. De FNV vindt dat het UWV geen straffen opleggen zonder wederhoor te plegen. De FNV-enquête loopt nog tot eind mei.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!