Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Abonnementen blinde vlek voor huishoudens'

11-04-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
controle930x520
Nederlanders gaan vrij laks om met hun abonnementen. Ze sluiten makkelijk abonnementen af, lezen niet altijd de voorwaarden, kunnen vaak de contracten niet terugvinden. Ook zit 30 procent zit langer aan een abonnement vast dan de bedoeling was, blijkt uit onderzoek van het Nibud.

Aantal abonnementen onderschat

Van alle huishoudens heeft 44 procent vijf tot tien abonnementen en 23 procent tien tot vijftien. De top vijf van abonnementen bestaat uit de combinatie internet-tv-telefoon, mobiele telefoon met internet, streamingdiensten (zoals Netflix), loterijen en tijdschriften, die de vijfde plaats delen met pechhulp.
Vrijwel alle ondervraagden (91 procent) onderschatten het aantal abonnementen dat ze hebben. De meeste denken dat ze er 'een paar' hebben. Ze zijn er ook meer geld aan kwijt dan ze zich realiseren: alleenstaanden gemiddeld 60 euro per maand, gezinnen 155 euro per maand.

Jaarlijkse check

Als mensen jaarlijks checken welke abonnementen zij hebben of de contracten makkelijk kunnen terugvinden, kunnen zij beter inschatten hoeveel abonnementen ze hebben en wat ze daaraan gemiddeld maandelijks kwijt zijn, stelt het Nibud. De helft van de huishoudens heeft hier nu geen idee van. Bronnen: Nibud / ANP

Meer over:

nibud, abonnementen
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!