Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ACM: pas op voor nepshops op social media

06-11-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
social sociale media facebook instagram twitter 930 520
Consumenten gingen vorig jaar voor bijna vijf miljoen euro het schip in door aankopen van producten via social media. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt al langer voor dubieuze webshops, maar met verkopen via bijvoorbeeld Facebook en Instagram kan het achterhalen van een verkoper nog lastiger zijn.
De ACM start daarom de campagne Webshop of Nepshop? om te wijzen op de gevaren van internetverkopen zonder tussenkomst van een winkel of soms zelfs zonder website. Als het product niet voldoet of helemaal niet wordt ontvangen, blijkt de afzender vaak onbekend en onvindbaar.

'Extra goed opletten'

'Als je iets koopt via social media moet je extra goed opletten. Het medium is vluchtig. Dit maakt het aanbod en de aanbieder ook vluchtig', Aldus Evert Jan Hummelen, waarnemend directeur Consumenten van de ACM. 'Mocht je verhaal willen halen, dan weet je soms niet bij wie. Met onze campagne waarschuwen we consumenten hiervoor. We geven tips over wat zij zelf kunnen doen.”

'Indicatie van betrouwbaarheid'

In radiospotjes en via advertenties op sociale media wordt aangeraden te kijken naar reviews over een verkoper. Dat kan een indicatie geven van de betrouwbaarheid. Verder kan het volgens de toezichthouder handig zijn om af te rekenen met een betaalmethode met geldteruggarantie of om achteraf te betalen. 
Bronnen:ANP/ De Autoriteit Consument & Markt
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!