ACM: VakantieGarant moet stoppen met misleiden consumenten
10-07-2018
• leestijd 1 minuten
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) sommeert reisbureau VakantieGarant per direct te stoppen met het misleiden van consumenten. De aanbieder riskeert een dwangsom van maximaal 125.000 euro.
Consumenten telefonisch benaderd
De ACM ontving via het loket ConsuWijzer veel klachten van consumenten over VakantieGarant. Telefonisch biedt het bedrijf mensen aan een vakantieverblijf in het buitenland te huren voor 349 euro. Terwijl consumenten denken alleen maar te hebben ingestemd met het ontvangen van meer informatie, krijgen ze na enige weken een rekening van 349 euro.
Geen overeenkomst
Volgens de ACM houdt VakantieGarant zich niet aan de regels. Zo moet de aanbieder duidelijk vertellen waarvoor hij belt, namelijk om iets te verkopen. Ook moet hij relevantie informatie verstrekken over wat verkocht wordt, zodat de consument een goede beslissing kan nemen. Consumenten die zijn ingegaan op het telefonische aanbod hebben geen rechtsgeldige overeenkomst afgesloten en hoeven daarom niet te betalen. Ook niet als zij daarna worden benaderd door een incassobureau.
Volgens de ACM heeft VakantieGarant beloofd de werkzaamheden te staken. De ACM gaat controleren of dat ook zo is.
Eerdere waarschuwing ACM voor DeReisplanner
De Autoriteit Consument & Markt waarschuwde begint dit jaar voor de praktijken van De Reisplanner. Consumenten kregen ook hier via de telefoon een aanbod, in dit geval om voor 149,99 euro twee weken (binnen 1 jaar) gebruik te maken van "een luxe villa in het buitenland". De Reisplanner bood echter geen duidelijkheid over welke villa's het gaat. Desondanks worden consumenten per mail en telefonisch onder druk gezet om te betalen.
ACM/ANP